زبان انگلیسی

تفاوت دو آزمون GRE و GMAT

در آزمون GMAT شرکت کنم یا GRE؟ این دو آزمون چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ سال‌هاست که بسیاری از مدارس کسب و کار در سراسر جهان از شما می‌خواهند مدارک GMAT و GRE را برای اخذ پذیرش ارائه دهید. در واقع، شرکت در یکی از این دو آزمون بخشی از مسیر اخذ پذیرش از مدارس کسب و کار است. در قدم اول، باید آن‌ها را بشناسید و بسته به هدف‌تان، یکی از آن‎‌ها را انتخاب کنید. اما ساختار این دو آزمون چگونه است؟ نحوه نمره دهی این آزمون‌ها چگونه است؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تفاوت دو آزمون  GMAT و GRE بدانید برایتان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.  

 

مدرسه زبان نزدیکتر یک جلسه خصوصی کاملا رایگان هدیه می‌دهد تا با اطمینان ثبت‌نام کنید.

آزمون GMAT چیست؟

 آزمون GMAT یا Graduate Management Admission Test از آزمون‌های معتبر است و طی آن، مهارت حل مسئله و منطق شما ارزیابی می‌شود. در واقع، طی آزمون GMAT باید مهارت‌تان را در انجام برنامه‌های مربوط به کسب و کار و مدیریت نشان دهید. آزمون GMAT پرطرفدارترین آزمون در مدارس کسب و کار است. نمره آزمون GMAT بین 200 ال 800 است.

آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE یا Graduate Record Examination مهارت تفکر انتقادی، مهارت نوشتن تحلیلی و استدلال شما را ارزیابی می‌کنند. برنامه‌های تحصیلی در رشته‌های مختلف، از جمله انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، کار اجتماعی و آموزش، از این آزمون استفاده می‌کند. این آزمون متشکل از بخش‌هایی مانند استدلال کلامی، استدلال کمی، نوشتار تحلیلی و بخش پژوهشی می‌‎شود.

بخش نوشتار تحلیلی اولین بخش از آزمون GRE است، اما جای دیگر بخش‌های آزمون تغییر می‌کند.

تفاوت های اصلی میان GMAT و GRE

آزمون‌های GMAT و GRE چند تفاوت اصلی با یکدیگر دارند. در ادامه، از این تفاوت‌ها برای‌تان گفته‌ایم.

ساختار و زمان‌بندی

آزمون‌های GMAT و GRE از لحاظ ساختار و زمان بندی متفاوت با یکدیگر هستند. در جدول زیر، از تفاوت این دو آزمون برای‌تان خواهیم گفت.

نحوۀ نمره دهی

سیستم نمره دهی آزمون‌های GRE و GMAT متفاوت است. در هر دو آزمون، نمره بخش رایتینگ تحلیلی جزو نمره کلی آزمون نیست و جداگانه محاسبه می‌شود. نمره استدلال یکپارچه نیز در آزمون GMAT به همین ترتیب است.

نمره کلی آزمون GMAT بین 200 تا 800 است.

نمره آزمون GRE بین 260 تا 340 است.

محل برگزاری آزمون

آزمون‌های GMAT و GRE هر دو به صورت کامپیوتری برگزار می‌شوند. همه داوطلبان با استفاده از کامپیوتر به سوالات پاسخ می‌دهند و میزان دشواری سوالات نیز بر اساس سوالات داوطلبان مشخص می‌شود.

در آزمون GMAT میزان دشواری بعد از هر سوال تنظیم می‌شود، اما تنظیم دشواری در آزمون GRE بعد از هر بخش اعمال می‌شود.

آزمون GMAT فقط به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود، اما آزمون GRE به صورت کاغذی نیز برگزار می‌شود.

سطح دشواری

به طور کلی، آزمون‌های GRE و GMAT هر دو برای داوطلبان دشوار هستند. اما بسیاری از داوطلبان معتقدند بخش شفاهی آزمون GRE بسیار دشوارتر از بخش شفاهی آزمون GMAT است. بخش کمی آزمون GMAT دشوار تر از بخش‌های کمی آزمون GRE است.

در بخش شفاهی آزمون GRE سوالات دشوارتری مطرح می‌شود و واژگان نیز مبهم هستند. اما سوالات ریاضی بخش کمی آزمون GMAT دشوارتر است و همچنین، در این آزمون اجازه استفاده از ماشین حساب را ندارید. معمولاً آن دسته از داوطلبان غیرانگلیسی زبان که مهارت بالایی در حوزه ریاضی دارند آزمون GRE را دشوارتر از آزمون GMAT می‌دانند.

هزینه شرکت در آزمون

در ایالات متحده آمریکا، هزینه شرکت در آزمون GMAT 275 دلار است و در بسیاری از نقاط جهان، هزینه شرکت در آزمون GRE 205 دلار است.

در کدام آزمون شرکت کنم، GRE یا GMAT؟

انتخاب میان آزمون های GMAT و GRE بستگی به هدف‌تان از شرکت در آزمون دارد.

اگر می‌خواهید در برنامه‌های آموزشی غیر مرتبط به کسب و کار شرکت کنید، باید در آزمون GRE شرکت کنید. اما اگر قرار است وارد مدرسه کسب و کار شوید، می‌توانید یکی از دو آزمون را انتخاب کنید.

پیش از انتخاب نهایی آزمون، در مورد آزمون مورد تأیید موسسه مورد نظرتان تحقیق کنید تا در نهایت، انتخاب درستی را انجام دهید.

اگر معیار انتخاب‌تان میزان دشواری و سختی آزمون است، باید با توجه به مهارت‌ها و نقاط قوت خودتان، انتخاب درستی را انجام دهید. اگر مهارت منطق و ریاضی‌تان قوی است، بهتر است در آزمون GMAT شرکت کنید. اگر نویسنده خوبی هستید و دایره واژگان‌تان گسترده است، در آزمون GRE نمره بالایی را کسب خواهید کرد.

اعتبار آزمون های GRE و GMAT

نتیجه آزمون‌های GMAT و GRE پنج سال اعتبار دارد.

سخن آخر

تا به اینجا، با تفاوت های میان آزمون های GRE و GMAT آشنا شدید. این دو آزمون از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر هستند و از بسیاری از جهات نیز متفاوت با یکدیگر هستند. پیش از انتخاب آزمون، باید ببنید که نهاد مورد نظرتان نتیجه کدام آزمون را از شما می‌پذیرد. پس از آن، باید به مهارت‌های خودتان توجه کنید. ببنید که آیا مهارت‌های زبانی‌تان بهتر است یا مهارت‌تان در حوزه استدلال و ریاضی. میزان دشواری این آزمون‌ها بر اساس عملکرد شما معین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا