زبان انگلیسی

اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری یک زبان جدید برای مغز انسان مثل یک چالش بزرگ است. هیجان، اضطراب، احساس غرور و احساسات و هیجاناتی شبیه به این‌ها هنگام یادگیری زبان جددید به سراغ ما می‌آیند و مغزمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یادگیری زبان جدید میسر نمی‌شود، مگر اینکه از منطقه امن‌تان خارج شوید و مسیر درست را در پیش بگیرید. وقتی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی قرار می‌گیرید، یک سری اشتباهات می‌تواند سرعت‌ پیشرفت‌تان را کاهش دهد یا حتی تدبیل به مانع شوند. اگر اشتباهات رایج در مسیر یادگیری زبان انگلیسی را بشناسید، با آگاهی می‌توانید از آن‌ها عبور کنید و اجازه ندهید سد راه‌تان شوند. اما چگونه این اشتباهات را بشناسیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

مقایسه زبان انگلیسی با زبان فارسی

وقتی تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی می‌گیرید، وضعیت جدیدی برای ذهن‌تان ایجاد می‌شود که برایش خوشایند نیست. در این شرایط، ذهن‌تان تلاش می‌کند تا شباهت‌هایی را میان زبان مادری‌تان، یعنی زبان فارسی، و زبان انگلیسی پیدا کند. یادتان باشد که این مقایسه در مسیر یادگیری زبان انگلیسی مثل سم است و می‌تواند روند یادگیری‌تان را در همان ابتدای مسیر متوقف کند. بسیاری از زبان آموزان تلاش می‌کنند جمله انگلیسی را بر اساس قوانین زبان فارسی بسازند. در واقع، در ذهن‌شان همه چیز را ترجمه می‌کنند و این کار اشتباه بزرگی است. این کار هیچ کمکی به یادگیری زبان انگلیسی نمی‌کند، بلکه مانعی را در ذهن‌تان ایجاد می‌کند تا نتوانید به زبان جدید فکر کنید و جمله بسازید. بنابراین باید بپذیرید که زبان انگلیسی یک زبان کاملاً جدید است و هیچ شباهتی به زبان مادری‌تان ندارد. بعد از آن، خواهید دید که روند یادگیری چقدر برای‌تان جذاب‌تر خواهد شد.

تلاش برای حفظ کردن واژگان انگلیسی

حفظ کردن کلمه به معنای یادگیری نیست. یادتان باشد که وقتی تلاش می‌کنید معنای واژه‌ای حفظ کنید، این یادگیری برای‌تان موقتی می‌شود. در واقع، معنای واژه به صورت موقتی در ذهن‌تان می‌ماند، نه برای همیشه. برای یادگیری زبان انگلیسی، باید روند مشخصی را طی کنید و بپذیرید که یادگیری یک شبه رخ نمی‌دهد. وقتی به واژه جدیدی می‌رسید، سعی کنید کاربرد یا کاربردهایش را در جمله یاد بگیرید. این روش یادگیری از بهترین و موثرترین راه‌ها برای یادگیری واژگان است و باعث می‌شود واژگان انگلیسی وارد حافظه بلندمدت‌تان شوند.

ترس از اشتباه

یکی از رایج‌ترین اشتباهات زبان‌آموزان ترس از اشتباه است. از ارتکاب اشتباه نترسید؛ با خیال راحت و بدون نگرانی، به زبان انگلیسی بنوسید و صحبت کنید و از اشتباه کردن نیز نترسید. اگر به این ترس غلبه نکنید، تا سال‌ها همراه‌تان خواهد ماند و مانع بزرگی بر سر مسیر پیشرفت مهارت‌های مختلف‌تان خواهد بود. به جای اینکه از اشتباه کردن بترسید، سعی کنید از اشتباهات‌تان درس بگیرید.

به روند یادگیری زبان در کودکان توجه کنید! بدون ترس از اشتباه صحبت می‌کنند و هیچ ابایی از به کار بردن واژگان اشتباه در ساختار اشتباه ندارند، بلکه فقط سعی می‌کنند صحبت کنند و از این طریق، منظورشان را بیان کنند. اگر از اشتباه کردن بترسند، هرگز قادر به سخن گفتن نخواهند شد. بنابراین شما نیز باید همین مسیر را در پیش بگیرید و از هیچ اشتباهی نترسید.

تمرکز بیش از حد روی دستور زبان انگلیسی

دستور زبان اهمیت بسیار زیادی دارد و هیچ کس نمی‌تواند منکر این اهمیت شود. اما اگر در مسیر یادگیری زیادی روی دستور زمان تمرکز کنید، سردرگم می‌شوید و حتی نمی‌توانید از آنچه آموخته‌اید در گفتار و نوشتارتان استفاده کنید. در واقع، تمرکز بیش از حد روی جزئیات دستور زبان انگلیسی روند یادگیری‌تان را ویران می‌کند. به جای تمرکز زیاد روی دستور زبان، سعی کنید دایره واژگان‌‌تان را گسترش دهید تا بتوانید در مورد موضوعات مختلف به زبان انگلیسی صحبت کنید. در ادامه مسیر یادگیری زبان، به مرور زمان، می‌توانید زبان انگلیسی را بدون اشتباه دستوری صحبت کنید، اما در ابتدای مسیر، نباید از خودتان چنین توقعی داشته باشید.

سخت‌گیری زیاد به خودتان

در مورد خودتان سخت‌گیر نباشید. سخت‌گیری بیش از حد یکی از رایج‌ترین اشتباهات زبان‌آموزان در مسیر یادگیری زبان انگلیسی است. اگر پیوسته خودتان را به باد انتقاد بگیرید و توقعات بیش از حد از خودتان داشته باشید، خیلی زود خسته می‌‌شود. برای مثال، اگر خودتان را در فیلم و سریال و پادکست انگلیسی غرق کنید و از خودتان توقع داشته باشید که با این اقدامات، خیلی زود شروع به صحبت کردن کنید. استفاده از این ابزارها بسیار خوب است، اما کافی نیست! باید اجازه دهید زمان بگذرد و ذهن‌تان برای صحبت کردن و تسلط پیدا کردن به زبان انگلیسی آماده شود. در واقع، باید صبور باشید و انتظارات واقع‌‎گرایانه‌ای از خودتان داشته باشید. سخت گیری و کمال‌گرایی فقط باعث می‌شود سرخورده شوید و یادگیری زبان انگلیسی را رها کنید.

ایجاد وقفه در مسیر یادگیری زبان انگلیسی

اجازه ندهید هیچ وقفه‌ای در مسیر یادگیری زبان انگلیسی ایجاد شود. کوچک‌ترین وقفه باعث می‌شود دانش و اطلاعات‌تان را فراموش کنید. مسلماً وقتی بعد از ایجاد وقفه به مسیر یادگیری باز می‌گردید، در همان نقطه نیستید، بلکه چندین پله عقب رفته‌اید و باید مسیر رفته را دوباره طی کنید.

تمرکز روی متون رسمی و آموزشی

بسیاری از زبان آموزان فقط روی کتاب آموزشی و متون انگلیسی با زبان رسمی تمرکز می‌کنند و این کار اشتباه بسیار بزرگی است. وقتی می‌خواهید با گویش‌وران زبان انگلیسی مکالمه کنید، باید بتوانید از زبان مناسب استفاده کنید، نه از زبان کتابی و رسمی. بنابراین باید به فکر یادگیری عبارت‌ها و واژگان رایج در میان گویش‌وران زبان انگلیسی باشید تا بتوانید مثل خودشان با آن‌ها صحبت کنید. بنابراین بهتر است برای یادگیری افعال عبارتی و واژگان و اصطلاحات عامیانه نیز تلاش کنید. فیلم و سریال‌های انگلیسی از بهترین منابع برای یادگیری این مطالب است.

سخن آخر

تا به اینجا، با اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از ما مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شویم و اجازه می‌دهیم روند پیشرفت‌مان را کند و حتی متوقف کنند. در مسیر یادگیری زبان انگلیسی، کمال‌گرایی را کنار بگذارید و انتظارات واقع‌گرایانه‌ای از خودتان داشته باشید. زبان انگلیسی را با زبان مادری‌تان مقایسه نکنید و هنگام مطالعه آن، کلاً قواعد زبان مادری‌تان را از ذهن‌تان بیرون کنید. واژگان را در متن یاد بگیرید و سعی نکنید آن‌ها را به صورت مجزا حفظ کنید. در ضمنف روی جزئیات دستور زبان انگلیسی نیز متمرکز نشوید و تلاش نکنید در ابتدای مسیر، سعی نکنید از همه آن‌ها در نوشتار و گفتارتان استفاده کنید، بلکه صبر کنید تا به مرور زمان، این قواعد در ذهن‌تان جای بگیرند. همچنین روند یادگیری را مداوماً دنبال کنید و اجازه ندهید هیچ وقفه‌ای ایجاد شوید. با رعایت نکاتی از این دست و اجتناب از اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید مسیر پیشرفت را خیلی سریع‌تر طی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا