زبان انگلیسی

برنامه ریزی برای آزمون آیلتس

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس کسانی هستند که مشغله‌های بسیاری را در زندگی‌شان دارند و باید آمادگی برای آزمون آیلتس را نیز در برنامه‌شان بگنجانند. با یک برنامه ریزی درست برای ازمون آیلتس، می‌توانید پله پله به خوبی پیش بروید و در آزمون نیز به نتیجه مطلوبی برسید. در واقع، برنامه ریزی برای آزمون آیلتس نقش بسیار مهمی در موفقیت شما دارد و هر چه اصولی‌تر و واقع‌بینانه‌تر باشد شانس بیشتری را برای اخذ نمره بالا خواهید داشت. اما چگونه برای شرکت در ازمون آیلتس برنامه‌ریزی کنیم؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد برنامه ریزی برای آزمون آیلتس بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

برنامه ریزی برای چهار بخش آزمون آیلتس

چقدر طول می‌کشد تا برای آزمون آیلتس آماده شویم؟ پاسخ به این سوال بستگی به دانش زبان انگلیسی شما و زمانی دارد که به مطالعه زبان انگلیسی اختصاص می‌دهید. برخی از زبان آموزان طی شش تا هشت هفته برای آزمون آماده می‌شوند و برخی دیگر حداقل یک سال وقت می‌گذارند تا به سطح مطلوبی برسند و نمره خوبی را کسب کنند.

پیش از برنامه ریزی برای آزمون آیلتس، هر چهار مهارت زبانی‌تان را بسنجید تا متوجه شوید برای تقویت هر کدام از مهارت‌های‌تان، باید چقدر وقت بگذارید. در ادامه، از برنامه ریزی برای پرورش مهارت‌های مختلف برای‌تان گفته‌ایم.

برنامه ریزی برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس متشکل از چهار بخش است و در هر بخش نیز 10 سوال مطرح شده است. در واقع، در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، 40 سوال را پیش روی‌تان خواهید داد. در هر بخش، میزان دشواری میزان دشواری بیشتر می‌شود. برای پاسخ به سوالات بخش لیسنینگ آیلتس 40 دقیقه زمان دارید.

برای تقویت مهارت لیسنینگ، باید بسیار گوش دهید. کتاب‌های صوتی انگلیسی، پادکست‌های انگلیسی و اخبار انگلیسی از منابع بسیار مهمی برای تقویت مهارت لیسنینگ هستند.

پیش از آماده شدن برای بخش لیسنینگ، با لهجه‌های انگلیسی و آمریکایی آشنا شوید و سعی کنید در سراسر آزمون، پیرو قواعد یکی از این لهجه‌ها باشید.

برنامه ریزی برای تقویت مهارت رایتینگ آیلتس

در بخش رایتینگ ازمون آیلتس، دو متن را پیش روی‌تان خواهید دید و 60 دقیقه برای پاسخ به این بخش زمان دارید.

در بخش اول، باید اطلاعات تصویری پیش روی‌تان را مشاهده و درک کنید و در نهایت، مشاهدات‌تان را در 150 کلمه توضیح دهید.

بخش دوم دشوارتر از بخش اول است. باید در مورد موضوع مشخصی 250 کلمه بنویسید. این نوشته باید کاملاً واضح و حاوی مثال‌های مختلف باشد.

بهتر است 40 دقیقه را به نوشته دوم و 20 دقیقه را به نوشته اول اختصاص دهید.

برای کسب نمره بالا در این بخش از آزمون آیلتس، باید دستور زبان انگلیسی را کاملا بشناسید و از پیش نیز، نمونه سوالات و پاسخ‌های مربوط به این بخش را مطالعه کرده باشید.

برنامه ریزی برای بخش ریدینگ آیلتس

بخش ریدینگ آزمون آیلتس متشکل از 40 سوال است و یک ساعت نیز برای پاسخ به آن زمان دارید. اگر می‌خواهید برای این بخش آماده شوید و نمره بالایی را کسب کنید، روزنامه، مجله، مقاله و کتاب انگلیسی بخوانید. همچنین بهتر است به سراغ نمونه سوالات سال‌های پیش نیز بروید.

برنامه ریزی برای بخش اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس 15 دقیقه طول می‌کشد و طی سه بخش انجام می‌شود. در بخش اول، باید به سوالات اگزمینر در مورد خانواده، کار، تحصیل، تجربیات و علاقه‌مندی‌های‌تان پاسخ دهید. در بخش دوم، باید در مورد موضوع مشخصی طی دو دقیقه توضیح دهید و پس از آن، به سوالات اگزمینر آیلتس در مورد صحبت‌های‌تان پاسخ دهید.

از هر فرصتی برای صحبت به زبان انگلیسی استفاده کنید. متون مختلف انگلیسی را با صدای بلند بخوانید. تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید و انگلیسی را بدون لهجه فارسی صحبت کنید.

روزانه چند ساعت برای آزمون آیلتس مطالعه کنیم؟

فرقی نمی‌کند قرار است در ازمون آکادمیک آیلتس شرکت کنید یا در آزمون آیلتس جنرال، در هر صورت، بهتر است روزانه سه تا چهار ساعت را به مطالعه اختصاص دهید. یادتان باشد که نباید در این روند وقفه‌ای بیندازید، بلکه باید آخر هفته‌ها را نیز به مطالعه اختصاص دهید. در واقع، هنگام برنامه ریزی برای آزمون آیلتس، باید برای هفت روز هفته برنامه‌ریزی کنید.

هر چه به روز آزمون نزدیک‌تر می‌شوید، باید ساعت مطالعه را فزایش دهید.

اگر در سطح پیشرفته هستید، کافی است دو هفته را صرف آمادگی کنید و در هر روز نیز، سه ساعت درس بخوانید. این میزان برای داوطلبان سطح پیشرفته کافی است.

اما اگر در سطح مبتدی یا متوسط هستید، باید زمان بیشتری را صرف مطالعه کنید. حداقل زمان لازم برای رسیدن به آمادگی چهار تا شش ماه است.

گردآوری منابع آزمون آیلتس

در انتخاب منابع آیلتس بسیار دقت کنید و به سراغ منابع مناسب و معتبر بروید. بهتر است در همان ابتدای مسیر، زمان کافی را صرف آمادگی برای آزمون ایلتس کنید تا در ادامه مسیر، زمان‌تان را صرف مطالعه منابع درست کنید. بدین ترتیب، زمان‌تان هدر نخواهد رفت.

استفاده از اوقات مرده برای مطالعه

خودتان را در زبان انگلیسی غرق کنید و از همه زمان‌تان برای یادگیری این زبان و آمادگی برای آزمون آیلتس استفاده کنید. در واقع، خودتان را محدود به روزی سه تا چهار ساعت مطالعه نکنید. برای مثال، وقتی در تاکسی هستید یا با اتومبیل شخصی خودتان در مسیر هستید، پادکست انگلیسی گوش دهید. آثار مورد علاقه‌تان را به زبان انگلیسی بخوانید. اخبار ورزشی، هنری، فرهنگی و سیاسی را به زبان انگلیسی دنبال کنید. بدین ترتیب، انگلیسی وارد ابعاد مختلف زندگی‌تان می‌شود و خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید برای آزمون آماده می‌شوید.

سخن آخر

تا به اینجا، با بخش‌های مختلف آزمون آیلتس و نحوه برنامه ریزی برای آزمون آیلتس آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، هر زبان آموز، با توجه به شرایط و سطح زبانش، باید برنامه ریزی مختص به خودش را برای شرکت در آزمون آیلتس داشته باشد. اگر می‌خواهید از زمان‌تان حداکثر استفاده را ببرید، بهتر است در قدم اول، ساختار آزمون آیلتس را بشناسید، سطح زبان‌تان را ارزیابی کنید، منابع مناسب را انتخاب کنید و برای پرورش تک تک مهارت‌های‌تان برنامه‌ریزی دقیقی را انجام دهید. بدین ترتیب، می‌توانید نمره بالایی را در آزمون کسب کنید. با شرکت در دوره‌های خصوصی و گروهی آمادگی برای آزمون آیلتس، روند پیشرفت‌تان سریع‌تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا