زبان فرانسه

تاریخچه زبان فرانسه

اگر در حال یادگیری زبان فرانسه هستید، حتماً دوست دارید دربارۀ تاریخچۀ آن بیشتر بدانید. زبان فرانسه تاریخچه‌ای دور و دراز و جذاب دارد. وقایع مختلفی در شکل‌گیری این زبان نقش داشته است، حتی وقایع دوران معاصر. فرانسه یکی از زبان‌های اصلی در جهان است، از این رو، باید به تاریخچه و ریشه‌های آن توجه داشته باشیم. فرانسه یکی از زبان‌های رومی است. فرانسه زبان رسمی 29 کشور است و همچنین، شانزدهمین زبان پرگویش در جهان است. در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و حتی برخی کشورهای آفریقایی، به این زبان صحبت می‌کنند. اما تاریخچه زبان فرانسوی چیست؟ چگونه به سراسر جهان راه پیدا کرده است؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تاریخچه زبان فرانسه بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

ریشه‌های زبان فرانسه چیست؟

در گذشته‌های دور، سرزمینی وجود داشت که در آن، گال‌ها زندگی می‌کردند و به زبان سلتی صحبت می‌کردند. در این سرزمین، قبایل دیگری نیز زندگی می‌کردند که به زبان‌های دیگر صحبت می‌کردند. در سال 121 پیش از میلاد، رومی‌ها سرزمین گال‌ها را فتح کردند و در سال 52 پیش از میلاد، این سرزمین را از آن خود کردند. رومیان به زبان لاتین عامیانه صحبت می‌کنند و گال‌ها را نیز مجبور کردند به این زبان صحبت کنند.

در قرن سوم، قبایل مختلف آلمانی به اروپای غربی حمله کردند. بسیاری از این قبایل آلمانی در فرانسه شمالی سکونت داشتند. این قبایل زبان فرانکی‌شان را به این سرزمین تحمیل کردند. این زبان بر زبان لاتین مورد استفاده در این سرزمین تأثیر گذاشت.

اگر برای‌تان عجیب است که چرا زبان فرانسه آنقدر متفاوت با دیگر زبان‌های رومی است، باید بگوییم که دلیل این تفاوت حملۀ فرانک‌ها و زبان فرانکی است. فرانک‌ها تأثیر بسیار مهمی در تکامل زبان فرانسه داشتند. ساکنین این سرزمین زبان لاتین را با الگوی خودشان صحبت می‌کردند. فرانسه زبانی رومی است و ریشه‌های لاتین دارد، اما الگوهای آوایی برای همیشه تغییر کرد، از این رو، فرانسوی با همۀ زبان‌های این خانواده فرق دارد.

آیا زبان فرانسوی ریشه در زبان لاتین دارد؟

روند تکامل زبان فرانسه بسیار سریع بود. در ادامه، مراحل پیشرفت این زبان را برای‌تان گفته‌ایم:

قرن پنجم تا هشتم میلادی: گالو رومی

این زبان ترکیبی از زبان‌های گالیش و لاتین عامیانه است.

قرن نهم تا سیزدهم: زبان فرانسه باستان

فرانسه باستان ریشه در گویش‌های گال شمالی دارد. این زبان تبدیل به زبانی مستقل با دستور زبانی جداگانه شد. سوگندهای استراسبورگ (The Strasbourg Oaths) نمونه‌ای از آثار نوشته شده به زبان فرانسه باستان است.

قرن‌ چهاردهم تا پانزدهم: فرانسه قرون وسطی

در قرون وسطی، دستور زبان و تلفظ تغییر کرد. در این دوره، زبان فرانسه تحت تأثیر زبان ناحیۀ Île de France قرار گرفت.

قرن شانزدهم: فرانسه در آغاز دورۀ مدرن

در این دوره، فرانسه تبدیل به زبان رسمی دولت شد.

قرن‌های هفدهم و هجدهم: فرانسه کلاسیک مدرن

در قرن هفدهم، دستور زبان فرانسه رسمی شد و با افزایش مستعمره‌های کشور فرانسه، این زبان تبدیل به زبانی بین‌المللی شد.  در این دوره، انقلاب لیبرال فرانسه نیز بر تکامل و دگرگونی این زبان تأثیر گذاشتند.

از قرن نوزدهم به بعد: فرانسه معاصر مدرن

زبان فرانسه امروز در قرن نوزدهم شکل گرفت. در این زمان، فرانسه استاندارد زبان رسمی فرانسه و سرزمین‌های مستعمره، مانند آفریقا و بلژیک، شد.

اولین آثار نوشته‌شده به زبان فرانسوی

سوگندهای استراسبورگ اولین اثر نوشته شده به زبان فرانسه است. این اثر در سال 842 میلادی نوشته شد. از دیگر آثار نوشته شده به این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: زندگی سنت اولالیا، اثر پرودنتیوس، مصائب مسیح. در قرن دوازدهم، مجموعه‌ای از اشعار حماسی، به نام سرود رولان، منتشر شده است. این اشعار بسیار زیبا هستند.

فرانسۀ مدرن: زبان رسمی فرانسه

فرانسه مدرن ریشه در سه زبان دارد: سلتی، لاتین و آلمانی. هر کدام از این سه زبان به پیدایش و شکل‌گیری واژگان فرانسوی کمک کردند. البته زبان‌های دیگری نیز به غنای زبان فرانسوی کمک کردند.

از سال هفدهم میلادی تا قرن بیستم، فرانسه تبدیل به زبان دیپلماسی شد. پس از جنگ جهانی دوم، وقتی ایالات متحده آمریکا تبدیل به ابرقدرت شد، این زبان جایش را به زبان انگلیسی داد. تا آن زمان، فرانسه زبان اصلی روشنفکران در اروپا بود. در واقع، فرانسه زبان هنر، ادبیات و سیاست بود. حتی در دادگاه‌های اسکاندیناوی، آلمان و روسیه نیز از زبان فرانسه استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که امروز، فرانسه یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است.

جنبش‌های رمانتیسم و رئالیسم بر سبک و واژگان زبان فرانسه مدرن تأثیر گذاشتند. رسانه و گسترش آموزش نیز بر استانداردسازی این زبان در دورۀ مدرن تأثیر گذاشتند.

سخن آخر

فرانسه زبان عشق است و همانطور که مشاهده کردید، زبان عشق تاریخچه‌ای جذاب داشته است و روند تکاملش نیز بسیار پر فراز و نشیب بوده است. فرانسه همواره یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌ها در سراسر جهان است و عده زیادی نیز در حال یادگیری آن بوده‌اند. فرانسه زبانی بسیار غنی است و این غنا را نیز طی این قرون متمادی کسب کرده است.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا