زبان انگلیسی

چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود

چگونه از مهارت لیسنینگ برای تقویت مهارت اسپیکینگ استفاده کنیم؟ بله، چنین امکانی وجود دارد. کافی است یک سری راهکار را بدانید تا بتوانید از مهارت لیسنینگ‌تان در راستای تقویت مهارت دشوار اسپیکینگ استفاده کنید. اما چه وجه‌های مشترکی میان این دو مهارت وجود دارد که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند؟ مسیر صحیح تقویت اسپیکینگ با لیسنینگ چیست؟ در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود. با ما همراه باشید.

روش های تقویت اسپیکینگ با استفاده از لیسنینگ

برای تقویت مهارت اسپیکینگ با استفاده از مهارت لیسنینگ راهکارهای بسیاری وجود دارد که آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود مسیر یادگیری‌تان جهت داشته باشد. در ادامه، از راهکارهای تقویت مهارت اسپیکینگ با لیسنینگ برای‌تان خواهیم گفت.

گوش دهید تا لب کلام را دریابید

در قدم اول، باید هدف‌تان از گوش دادن دریافت لب کلام باشد. در واقع، وقتی به یک فایل صوتی گوش می‌دهید، کافی است موضوع کلی آن را دریابید. فرقی نمی‌کند آنچه گوش می‌دهید یک ساعت است یا پنج دقیقه، در هر صورت، سعی کنید ایده کلی آن را درک کنید و متوجه موضوع بحث شوید.

وقتی چیزی را برای اولین بار گوش می‌دهیم، باید به لب مطلب توجه داشته باشیم، سپس در دفعه‌های بعدی، عمیق‌تر شویم و خط داستان و روایت را دنبال کنیم. بنابراین در اولین بار، باید سعی کنیم ایده کلی را در یابیم.

وقتی با این رویکرد به سراغ لیسنینگ می‌روید و به فکر دریافتن جزئیات نیستید، بالطبع، استرس کمتری را نیز تجربه خواهید کرد و در نتیجه، تمرکزتان میز بالاتر است.

این راهکار حتی موقع مکالمه با گویش‌وران نیز صدق می‌کنید. وقتی در اولین مراحل یادگیری زبان جدید هستید، حتی اگر محتوای کلی صحبت‌های مخاطب‌تان را دریابید کافی است. خودتان را تحت فشار قرار ندهید، چرا که هر چه بیشتر روی جزئیات توجه کنید، سرخورده‌تر می‌شوید و حتی ممکن است متوجه موضوع بحث نیز نشوید.

وقتی در دفعه اول، متوجه موضوع بحث شوید، در  دفعه‌های بعدی، با اعتماد به نقس بیشتری سراغ آن می‌روید و می‌توانید روی جزئیات نیز تمرکز کنید.

روی جزئیات تمرکز کنید

وقتی موضوع کلی را دریافتید، نوبت به تمرکز روی جزئیات می‌رسد. در این مرحله، باید بیشتر دقت کنید و همه تمرکزتان را روی آنچه می‌شنوید بگذارید.

اگر یک قسمت از TED Talk را تماشا می‌کنید یا یک مصاحبه را گوش می‌دهید، باید روی صحبت‌های شخص، تجربیاتش و استدلال‌هایش توجه کنید. در این موارد، گوینده مثال‌ها متعددی را برای بسط دادن و ارائه توضیح بیشتر در مورد فرضیه اصلی می‌آورد. باید روی این موارد تمرکز کنید.

این جزئیات باعث می‌شود درک عمیق‌تری از مسئله پیدا کنید.

به سبک صحبت‌ها توجه کنید

وقتی ایده کلی را دریافت کردید و به جزئیات نیز توجه کردید، باید روی سبک و زبان تمرکز کنید. در واقع، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • گوینده به زبان رسمی صحبت می‌کند یا غیررسمی؟
  • آیا از واژگان تخصصی استفاده می‌کند یا خیر؟
  • آیا سبک صحبت کردنش متناسب با فضا است یا خیر؟

توجه به این جزئیات باعث می‌شود درک عمیق‌تری در مورد زبان رسمی و غیررسمی و کاربرد مناسب‌شان پیدا کنید. اگر به فضا و زبان توجه نکنید، ممکن است واژگان رسمی را در فضای غیررسمی استفاده کنید و بالعکس. بنابراین درک موقعیت اهمیت بسیار زیادی در انتخاب واژگان و اصطلاحات دارد.

به لحن صجبت‌ها توجه کنید

به لحن صحبت‌ها توجه کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید. این تمرین و توجه تأثیر شگفت انگیزی بر مهارت گفتاری و مکالمه شما خواهد داشت. در واقع، باید توجه کنید لحن گوینده هنگام ادای اصطلاحات و واژگان مختلف چگونه است. فرقی نمی‌کند به یک مصاحبه گوش می‌دهد یا اپیزودی از یک پادکست، در هر صورت، باید به لحن توجه داشته باشید.

به انتخاب واژگان و ساختار جمله‌ها توجه کنید

گوش دادن نباید فقط محدود به درک معنا و مفهوم باشد، بلکه باید فراتر از این موارد باشد. هنگام گوش دادن، به انتخاب واژگان توجه کنید. در واقع، باید ببینید گویش‌وران زبان مورد نظرتان ترجیح می‌دهند چه واژگانی را بر زبان بیاورند و هر واژه را در چه ساختاری قرار دهند.

واژگان و اصطلاحات جدید را یادداشت کنید

وقتی چیزی را برای بار اول یا دوم گوش می‌دهید، لازم نیست چیزی یادداشت کنید، اما وقتی گوش‌تان عادت می‌کند و از دریافت ایده کلی و توجه به لحن و انتخاب واژگان می‌گذرید، شروع به یادداشت برداری کنید. اگر واژه یا اصطلاحی برای‌تان جدید است، آن را یادداشت کنید و سعی کنید آنقدر با خودتان تکرارشان کنید تا بتوانید در صحبت‌ها و مکالمه‌های‌تان نیز از آن‌ها استفاده کنید.

برای تقویت اسپیکینگ به چه چیزهایی گوش دهیم؟

اگر می‌خواهید از لیسنینگ برای تقویت مهارت اسپیکینگ استفاده کنید، باید در انتخاب منبع بسیار دقت کنید.

پادکست گوش دهید. پادکست از بهترین منابع برای تقویت مهارت های لیسنینگ و در پی آن، اسپیکینگ است. تنوع پادکست بسیار زیاد است و با هر روحیه‌ای، می‌توانید پادکست مناسب را انتخاب کنید. پس از مدتی، به سراغ پادکست‌هایی با موضوعات متنوع بروید تا دایره واژگان‌تان در زمینه‌های مختلف گسترش یابد و بتوانید در مورد موضوعات مختلف به زبان مورد نظرتان صحبت کنید.

تمرین روزانه لیسنینگ برای تقویت اسپیکینگ

اما روزانه چند ساعت لیسنینگ تمرین کنیم تا اسپیکینگ‌مان نیز تقویت شود؟ در واقع، اگر بخواهید این دو مهارت را در کنار یکدیگر تقویت کنید، باید هر روز تمرین لیسنینگ را انجام دهید. یادتان باشد که این تمرین باید مداوم باشد، نه هفته‌ای یک بار یا دو بار، بلکه هر روز. تمرین روزانه تأثیر شگفت انگیزی بر این دو مهارت خواهد داشت.

هر روز حدافل 15 دقیقه را به تمرین لیسنینگ اختصاص دهید. هر چه زمان بیشتری را صرف انجام این تمرینات کنید، سرعت پیشرفت‌تان بیشتر خواهد شد.

اگر سرتان خیلی شلوغ است و در طول روز، فرصت تمرین کردن ندارید، می‌توانید وقتی از خواب بیدار می‌شوید، یک ربع تمرین کنید و قبل از رفتن به رختخواب نیز یک ربع دیگر لیسنینگ تمرین کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، حتما به پاسخ این سوال رسیده‌اید که لیسنینگ چگونه باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود. برای تقویت مهارت اسپیکینگ از طریق لیسنینگ، فقط گوش دادن صرف کافی نیست، بلکه باید به موارد بسیار زیادی توجه داشته باشید. هر فایل صوتی را چندین بار گوش دهید. در دفعه اول و حتی دوم، بدون استرس و نگرانی، فقط به ایده کلی متن توجه کنید، سپس روی جزئیات دیگری مانند مثال‌ها، لحن و سبک گفتار گوینده، واژگان و اصطلاحات جدید، نحوه انتخاب واژگان و ساختار جمله و مواردی از این دست تمرکز کنید. برای رسیدن به هدف‌تان، یعنی تقویت اسپیکینگ، باید هر روز تمرین لیسنینگ را انجام دهید، حتی روزی یک ربع. ایجاد وقفه باعث کند شدن یا حتی توقف روند پیشرفت‌تان خواهد شد. بنابراین تداوم اهمیت بسیار زیادی در این مسیر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا