زبان انگلیسی

آزمون TOLIMO یا MSRT  تولیمو یا ام اس ار تی

چه تفاوتی میان آزمون تولیمو و آزمون ام اس آر تی وجود دارد؟ در کدام آزمون شرکت کنیم؟ آزمون TOLIMO و MSRT هر دو آزمون‌های زبان انگلیسی هستند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اگر قرار است در این آزمون‌ها شرکت کنید و مدرک‌شان را به موسسه‌ای ارائه دهید، بهتر است آن‌ها را بشناسید و تفاوت‌ها و شباهت‌های‌‎شان را بدانید. در این مطلب هر آنچه باید در مورد آزمون تولیمو و ام اس آر تی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ساختار آزمون تولیمو (TOLIMO) چگونه است؟

آزمون تولیمو یا TOLIMO را نیز سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کند. این آزمون، متشکل از دو بخش تستی و تشریحی است و هر برای هر سبک از سوالات نیز دفترچه جداگانه‌ای طراحی شده است. در واقع، وقتی سر جلسه ازمون تولیمو می‌نشینید، دو دفترچه پیش روی‌تان قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها حاوی سوالات تستی است و دفترچه دیگر حاوی سوالات تشریحی است.

ساختار آزمون TOLIMO

در دفترچه شماره یک آزمون TOLIMO باید مقاله‌ای حاوی سیصد کلمه بنویسید. نیم ساعت برای پاسخ دادن به این بخش زمان دارید.

در دفترچه شماره دوم آزمون TOLIMO، 140 سوال تستی وجود دارد. این سوالات در مورد دستور زبان، ریدینگ و درک مطلب و لیسنینگ است. برای پاسخ دادن به بخش ساختار و نوشتار زبانی، که شامل 40 سوال است، نیم ساعت زمان دارید. برای پاسخ دادن به سوالات ریدینگ و درک مطلب، که شامل پنجاه سوال است، 35 دقیقه زمان دارید. برای پاسخ به سوالات بخش ریدینگ و درک مطلب نیز، که حاوی 50 سوال است، 55 دقیقه زمان دارید.

ساختار آزمون ام اس آر تی (MSRT) چگونه است؟

آزمون MSRT را وزارت علوم و تحقیقات برگزار می‌کند. در گذشته، نام این آزمون MCHE  بود که وزارت علوم نام آن را به MSRT تغییر داد. در این آزمون زبان انگلیسی، سه مهارت زبانی سنجیده می‌شود. این مهارت‌ها در قالب سه بخش شنیداری، دستور زبان و درک مطلب سنجیده می‌شوند.

ساختار آزمون MSRT

در بخش لیسنینگ، باید به 30 سوال پاسخ دهید. در واقع، 15 دقیقه برای پاسخ دادن به سوالات این بخش زمان دارید.

در بخش دستور زبان، باید طی 20 دقیقه به 30 سوال چهارگزینه‌ای پاسخ دهید.

در بخش ریدینگ و درک مطلب، 40 دقیقه زمان دارید تا به 40 سوال پاسخ دهید.

همانطور که مشاهده کردید، آزمون MRST بخش رایتینگ ندارد.

آیا منابع آزمون های TOLIMO و MSRT یکسان است؟

و اما می‌رسیم به منابع آزمون های تولیمو و ام اس ار تی! منابع این دو آزمون تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در هر صورت، برای شرکت در این ازمون‌ها، باید دانش زبانی‌تان را افزایش دهید، دایره واژگان‌تان را گسترش دهید و به دستور زبان انگلیسی نیز مسلط شوید. بنابراین کافی است منابع مناسب برای تقویت مهارت‌های زبانی و یادگیری دستور زبان و واژگان را مطالعه کنید تا بتوانید به سطح مطلوبی برسید.

زمان اعلام نتایج آزمون TOLIMO

برای مشاهده نتایج آزمون TOLIMO، باید به وبسایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید.

نتیجه این آزمون معمولاً بعد از 25 روز تا یک ماه از برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

نمره آزمون تولیمو بین 310 تا 677 است. دسته‌بندی آن نیز به شرح زیر است:

بالاتر از 600: عالی

از 520 تا 599: خوب

از 480 تا 519: متوسط

کمتر از 479: ضعیف

آزمون TOLIMO بخش نوشتار یا رایتینگ نیز دارد که نمره‌اش به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. نمره این بخش از آزمون بین یک تا شش است که در کنار نمره کل آزمون برگزار می‌شود.

بنابراین هنگام اعلام نایج آزمون تولیمو دو نمره را مشاهده خواهید کرد.

زمان اعلام نتایج آزمون MSRT

نتیجه آزمون MSRT تهایتاً سه الی چهار روز بعد از روز آزمون اعلام می‌شود. برای مشاهده نتیجه آزمون ام اس ار تی، باید به همان سایت آزمون مراجعه کنید.

نمره قوبلی در آزمون ام اس ار تی پنجاه است، اما برخی از دانشگاه‌ها فقط نمره بالای 75 را از شما می‌پذیرند. البته نمره قابل قبول به دانشگاه مقصدتان نیز بستگی دارد. برخی از دانشگاه‌ها نمره پایین‌تر را نیز از شما می‌پذیرند.

اعتبار آزمون های TOLIMO و MSRT

اعتبار مدرک تولیمو و ام اس ار تی دو سال است و بعد از دو سال، باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

نمره منفی در آزمون های TOLIMO و MSRT

هیچ کدام از آزمون های TOLIMO و MSRT نمره منفی ندارد، از این رو، می‌توانید به همه سوالات، بدون واهمه از نمره منفی، پاسخ دهید.

سخن آخر

آزمون TOLIMO و MSRT از آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که نتایج‌شان فقط در داخل ایران معتبر است. معمولاً داوطلبان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های ایران این مدارک را دریافت می‌کنند. همچنین، ممکن است برای شرکت در ازمون جامع مقطع دکتری به این نتایج نیاز داشته باشید. آزمون ام اس ار تی بخش ریدینگ ندارد، اما در آزمون تولیمو، باید به سوالات بخش رایتینگ نیز پاسخ دهید. به طور کلی، آزمون TOLIMO دشوارتر از آزمون MSRT است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا