زبان انگلیسی

8  گام مهم دو زبانه شدن کودک | چگونه کودک دو زبانه داشته باشیم؟

مزایای یادگیری زبان جدید آنقدر زباد است که بسیاری از پدر و مادران ترجیح می‌دهند از همان دوران کودکی، زبان جدیدی را به فرزندشان بیاموزند. در دنیای مدرن، دانستن همزمان چند زبان از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فکر به نفع‌تان است. آمریکایی معتقدند که همه دانش آموزان پیش از اتمام دوره دبیرستان، باید به دو زبان مسلط باشند. اما چگونه کودک دوزبانه داشته باشیم؟  در این مطلب، از 8  گام مهم دو زبانه شدن کودک برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

یک. افسانه‌های اشتباه مربوط به کودکان دوزبانه را فراموش کنید

افسانه‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که کودکانی که همزمان دو زبان را فرا می‌گیرند ممکن است هیچ کدام را به طور همزمان یاد نگیرند و حتی آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند. بنابراین هرگز این افسانه را باور نکنید و در همان اوایل کودکی، آموزش زبان دوم را به کودکان آغاز کنید.

حتی در صورتی که کودکان در کاربرد واژگان اشتباه کرد، اصلاً نترسید. برای مثال، اگر هنگام صحبت کردن به زبان فارسی، از واژه انگلیسی استفاده کرد، هیچ اشکالی ندارد، چرا که این اشتباه گرفتن موقتی است و همیشگی نیست. زمان زیادی نمی‌گذرد که کودک‌تان می‌تواند به هر دو زبان صحبت کند.

دو. ورودی‌های زبان شناختی را افزایش دهید

هر چقدر ورودی ذهن کودک را اافزایش دهید، کودک زبان را سریع‌تر خواهد آموخت. هر چقدر کودک را بیشتر در معرض واژگان و اصطلاحات جدید قرار دهید، زبان جدید را سریع‌تر خواهد آموخت. هر روز واژگان متعدد را تکرار کنید تا کودک آن‌ها را بشنود. قدرت تداوم را نادیده نگیرید. این تمرین و تکرار را هر روز انجام دهید و بین آن وقفه نیندازید. تداوم اهمیت بسیار زیادی در یادگیری زبان جدید دارد.

سه. هر روز برای کودک کتاب بخوانید

کتاب‌های بیشتری را برای فرزندتان بخوانید. اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را به کودک‌تان یاد دهید، بهتر است هر روز، برای کودک‌تان کتاب داستان انگلیسی بخوانید. بدین ترتیب، گوش کودک‌تان به واژگان انگلیسی عادت می‌‌کند و می‌تواند آن‌ها را با تلفظ صحیح ادا کند.

چهار. با کودک‌تان آشپزی کنید

با کودک‌تان آشپزی کنید و هنگام آشپزی، نام تک تک مواد غذایی را بگویید تا کودک‌تان آن‌ها را با شما تکرار کند.

پنج. با کودک‌تان آواز بخوانید

آهنگ‌های کودکانه زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید و آن را در خانه پخش کنید. سعی کنید خودتان همراه با آن آهنگ بخوانید تا رفته رفته، گوش کودک‌تان نیز به این آهنگ عادت کند و بتوانید آن را با هم بخوانید. ریتم آهنگ باعث می‌شود متن و شعر آهنگ در ذهن کودک‌تان هک شود و زودتر آن‌ها را به یاد بسپارد و ادا کند.

شش. کودک‌تان را در پیش دبستانی‌های دوزبانه ثبت کنید

اگر می‌خواهید کودک‌تان خیلی زود پیشرفت کند و در همین سنین، زبان دوم را به خوبی یاد بگیرد، بهتر است خارج از خانه نیز آموزش را ادامه دهید. در مهدکودک‌های دوزبانه، فضای یادگیری فراهم است و کودک‌تان زبان جدید را زیر نظر مربی زبان یاد می‌گیرد و همراه با همسالانش، آن را تمرین می‌کند.

اگر سن فرزندتان از کودکستان گذشته است، به سراغ مدرسه‌های دوزبانه بروید. یادتان باشد که ورود به مدرسه دوزبانه هر چه زودتر و در سن پایین‌تر باشد، میزان پیشرفت و موفقیت کودک‌تان نیز بیشتر خواهد شد.

هفت. استراتژی متناسب با فضای خانه‌تان را انتخاب کنید

استراتژی‌های متعددی برای آموزش زبان جدید در خانه وجود دارد، بسته به شرایط خانه و خانواده‌تان، بهترین مسیر را برای دوزبانه شدن کودک‌تان انتخاب کنید. یکی از روش‌های آموزش زبان به کودکان در منزل این است که پدر و مادر، هر کدام، به یک زبان صحبت کنند. برای مثال، مادر به زبان فارسی صحبت کند و پدر به زبان فرانسوی. بدین ترتیب، کودک رفته رفته، هر دو زبان را فرا خواهد گرفت. یکی دیگر از استراتژی‌های بزرگ کردن کودک دو زبانه این است که برخی از روزهای هفته، به زبان دوم با کودک‌تان صحبت کنید.

یادتان باشد که نباید هر روز به سراغ یک استراتژی جدید بروید، بلکه باید استراتژی مشخصی را انتخاب کنید و همیشه، آن را در پیش بگیرید. همین انسجام و یکپارچگی سبب افزایش سرعت یادگیری زبان در کودک‌تان واهد شد.

هشت. برای کودک‌تان وسایل کمک آموزشی کادو بخرید

در مناسبت‌های مختلف، مانند جشن تولد یا عید نوروز، برای فرزندتان هدیه‌های مرتبط با آموزش زبان بخرید. برای مثال، برایش کتاب‌ داستان‌های غیرفارسی بخرید، پازل و دیگر بازی‌های مربوط به زبان را تهیه کنید. از این طریق، می‌توانید آن‌ها را تشویق به یادگیری زبان جدید کنید و همچنین، روند یادگیری را برای‌شان جذاب‌تر کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، متوجه شدید چگونه می‌توانیم‌ کودک دوزبانه داشته باشیم. دانش‌تان را در حوزه دوزبانه شدن کودکان افزایش دهید. اگر می‌خواهید کودک‌تان دو زبانه باشد، دانش‌تان را در این حوزه افزایش دهید تا بتوانید به شیوه‌ای صحیح پیش بروید و زبان جدید را به طور اصولی به فرزندتان بیاموزید. روند آموزش زبان جدید را با تفریح و سرگرمی همراه کنید تا کودک‌تان خسته نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا