زبان فرانسه

لیسنینگ فرانسوی | تقویت مهارت شنیداری زبان فرانسه

مهارت لیسنینگ یکی از مهارت های چهارگانه زبان فرانسه است که در مسیر یادگیری این زبان، باید زمان مناسب را صرف تقویت آن کنید. این مهارت اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که برقرار ارتباط با فرانسوی زبانان بدون داشتن مهارت لیسنینگ امکان‌پذیر نیست. اما چگونه مهارت لیسنینگ فرانسه را تقویت کنیم؟ راه‌های متعددی نیز برای تقویت آن وجود دارد که اگر آن‎‌ها را بشناسید، می‌توانید مسیر درست را برای تقویت این مهارت در پیش بگیرید.  در این مطلب، هر آنچه باید در مورد روش‌های تقویت لیسنینگ فرانسه بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

چگونه مهارت لیسنینگ فرانسه را تقویت کنیم؟

برای تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه، روش‌ها و منابع متعددی وجود دارد. در هر سطح از زبان فرانسه که هستید، به سراغ منابع متناسب با سطح خودتان بروید. در ادامه، از بهترین روش های تقویت مهارت لیسنینگ یا تقویت مهارت شنیداری زبان فرانسه برای‌تان خواهیم گفت.

به شبکه‌های رادیویی فرانسوی گوش دهید

استفاده از رادیو را در تقویت لیسنینگ جدی بگیرید. برنامه‌های رادیویی از بهترین منابع برای یادگیری زبان فرانسه و تقویت این مهارت است. سعی کنید اخبار را از شبکه‌های رادیویی فرانسوی دنبال کنید.

برای تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه، بهتر است به سراغ برنامه‌های رادیویی ضبط شده بروید و آن‌ها را چند بار وش دهید. هنگام گوش دادن به برنامه‌های ضبط شده، هر کجا که متوجه مطلبی نشدید، می‌توانید فایل صوتی را متوقف کنید و در فرهنگ لغت به دنبال واژه مورد نظرتان بگردید. همچنین می‌توانید اصطلاحات و واژگان جدید را یادداشت کنید.

نسخه مکتوب خبر را پیدا کنید و هنگام گوش دادن به برنامه رادیویی، آن را پیش روی‌تان قرار دهید.

اگر متوجه قسمتی از فایل نشدید، حتماً چند بار به عقب برگردید تا در نهایت متوجه آن شوید.

به آهنگ های فرانسوی گوش دهید

به آهنگ های فرانسوی گوش دهید. اگر دوست دارید موزیک ویدئو ببینید، بهتر است به سراغ ویدئوهای زیرنویس دار بروید. بهتر است هر آهنگ را چندین بار گوش دهید، با زیرنویس و بدون زیر نویس. بعد از چند بار گوش دادن، اصطلاحات، واژگان و جمله‌های موجود در متن را از بر خواهید شد. یادتان باشد یکی از روش‌های یادگیری فرانسه غیررسمی گوش دادن به آهنگ است.

در ضمن، آهنگ گوش دادن یکی از روش‌های مفرح برای یادگیری زبان فرانسه و تقویت مهارت شنیداری این زبان است، بنابراین از چند بار گوش دادن آهنگ خسته نخواهید شد.

 

از منابع آنلاین برای تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه استفاده کنید

اگر در اینترنت جستجو کنید، منابع مختلفی را برای تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه خواهید یافت. بهتر است در این جستجو، به دنبال منابع مخصوص سطح خودتان باشید. در ادامه، سه منبع را برای سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته معرفی کرده‌ایم.

  • وبسایت Français eXtra  (برای زبان آموزان سطح مبتدی)

وبسایت Français eXtra  برای زبان‌آموزان سطح مبتدی مناسب است. اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان فرانسه کرده‌اید، از این منبع غافل نشود.  

در این وبسایت، منابع متعددی برای آموزش تمام ابعاد زبان فرانسه، از الفبا تا مکالمات روزمره وجود دارد.

  • وبسایت Lingua.com (برای زبان آموزان سطح متوسط)

اگر در سطح متوسط، یعنی B1 یا B2 هستید، می‌توانید از وبسایت Lingua.com برای تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه استفاده کنید.

در این وبسایت فایل‌صوتی متعددی برای پرورش مهارت لیسنینگ وجود دارد. به علاوه، در این وبسایت، می‌توانید مهارت شنیداری‌تان را نیز بسنجید.

  • وبسایت LibriVox (برای زبان اموزان سطح پیشرفته)

در وبسایت LibriVox، منابع متعددی برای زبان آموزان سطح پیشرفته زبان فرانسه وجود دارد. این وبسایت برای زبان آموزان سطح پیشرفته مثل معدن طلا است.

یادگیری دستور زبان و واژگان زبان فرانسه را جدی بگیرید

وقتی در مسیر تقویت مهارت لیسنینگ قرار می‌گیرید و به سراغ منابع مناسب برای این کار می‌روید، ممکن است از مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن غافل شوید. یادتان باشد که در سراسر مسیر یادگیری زبان فرانسه، نباید از یادگیری دستور زبان فرانسه و واژگان فرانسه غافل شوید. در واقع، باید همواره به فکر گسترش دایره واژگان‌تان باشید و مباحث دستوری و نکات گرامری این زبان را نیز یاد بگیرید.

بهتر است هنگام گوش دادن به پادکست و رادیو فرانسوی یا هنگام تماشای فیلم و سریال فرانسوی، واژگان و جمله‌های جدید را نیز یادداشت کنید و به ساختار و معنای آن‌ها توجه کنید. همچنین هنگام یادگیری هر واژه جدید، به کاربردش در جمله و متن توجه کنید.

اهمیت تقویت لیسنینگ فرانسه

چرا باید مهارت لیسنینگ را در خودمان تقویت کنیم؟ دلایل متعددی برای تقویت مهارت لیسنینگ وجود دارد. در ادامه، از برخی از مزایای تقویت مهارت لیسنینگ برای‌تان گفته‌ایم.

تقویت مهارت اسپیکینگ

مهارت لیسنینگ تأثیر مستقیم بر مهارت اسپیکینگ‌تان دارد. وقتی مهارت لیسنینگ را در خودتان تقویت می‌کنید، بالطبع، مهارت اسپیکینگ‌تان نیز تقویت خواهد شد.

تقویت لهجه فرانسه

وقتی مهارت لیسنینگ را در خودتان تقویت می‌کنید و در این مسیر، به صحبت‌های گویش‌وران زبان فرانسه گوش می‌دهید، به مرور زمان تلفظ صحیح واژگان و اصطلاحات فرانسوی را یاد می‌گیرید. در واقع، هر چه بیشتر ذهن‌تان را در معرض این صداها قرار دهید، هنگام صحبت کردن نیز می‌توانید آنچه را شنیده‌اید به زبان بیاورید، چیزی مثل تقلید کردن. بهتر است در ابتدای مسیر، همیشه به یک لهجه مشخص گوش دهید و به سراغ لهجه‌های مختلف زبان فرانسه نروید. بدین ترتیب، گوش‌تان به یک لهجه عادت می‌کند و می‌توانید یکپارچه صحبت کنید.

یادگیری واژگان جدید

هنگام گوش دادن به پادکست، کتاب صوتی یا اخبار فرانسوی و تماشای فیلم و سریال فرانسوی، واژگان جدید را با تلفظ صحیح یاد می‌گیرید. در حین گوش دادن، برخی از واژگان در ذهن‌تان باقی می‌مانند و برخی دیگر در ذهن‌تان نمی‌مانند. اما به مرور زمان، متوجه خواهید شد که واژگان بسیار زیادی را یاد گرفته‌اید.

آشنایی با فرانسوی رسمی و فرانسوی غیررسمی

هنگام یادگیری واژگان و دستور زبان فرانسه، تفاوت میان فرانسه رسمی و فرانسه غیررسمی را یاد نمی‌گیرید. اما وقتی شروع به تماشای فیلم و سریال می‌کنید یا پادکست های غیرآموزشی و آموزشی فرانسوی را گوش می‌دهید، به مرور زمان، متوجه واژگان و اصطلاحات رسمی و غیررسمی خواهید شد و بالطبع، خواهید دانست که در هر موقعیت، باید از کدام زبان استفاده کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، با روش های تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه آشنا شدید. بهتر است از همان ابتدای مسیر یادگیری زبان فرانسه، به سراغ منابع متناسب با سطح‌تان بروید تا قدم به قدم، این مهارت را در خودتان تقویت کنید. به پادکست های فرانسوی گوش دهید، اخبار فرانسوی گوش دهید، کتاب صوتی فرانسوی گوش دهید، فیلم و سریال فرانسوی ببینید و آهنگ های فرانسوی گوش دهید. با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید مهارت لیسنینگ فرانسه را در خودتان تقویت کنید. یادتان باشد که هنگام تقویت مهارت لیسنینگ، نباید یادگیری واژگان جدید و دستور زبان فرانسه را از یاد نبرید، بلکه باید آن‌ها را در راستای یکدیگر ادامه دهید. در واقع، هر چه دایره واژگان‌تان گسترده‌تر باشد و هر چه تسلط بیشتری به دستور زبان فرانسه داشته باشید، بالطبع، مهارت‌ لیسنینگ‌تان نیز سریع‌تر پرورش خواهد یافت. تقویت مهارت لیسنینگ فرانسه را جدی بگیرید، چرا که پرورش این مهارت تأثیر مستقیمی روی مهارت اسپیکینگ‌تان دارد و علاوه بر آن، باعث می‌شود تلفظ صحیح واژگان فرانسوی نیز در ذهن‌تان باقی بماند و بر زبان‌تان جاری شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا