زبان انگلیسی

مفعول مستقیم و غیر مستقیم در زبان انگلیسی

در دستور زبان انگلیسی، با دو نوع مفعول رو به رو خواهید شد: مفعول مستقیم و مفعول غیرمسقتیم. هر کدام از این انواع مفعول در دستور زبان انگلیسی کاربرد مشخصی دارند.  اگر این دو نوع فعل انگلیسی را بشناسید و کاربردشان را بدانید تا بتوانید به درستی، از آن‌ها استفاده کنید. اما مفعول مستقیم چیست و چه کاربردی دارد؟ مفعول غیرمستقیم چیست و جایگاهش در جمله کجاست؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد مفعول مستقیم و غیرمستقیم در زبان انگلیسی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم چیست؟

در قدم اول، به سراغ معرفی مفعول مستقیم و مفعول غیر مستقیم در زبان انگلیسی می‌رویم. مفعول مستقیم مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم دو نوع مفعول مجزا در جمله هستند. مفعول می‌تواند یک کلمه، یک ضمیر یا یک عبارت باشد که عمل فعل جمله روی آن انجام شده باشد. به عبارت ساده، می‌توان گفت مفعول دریافت‌‌کننده فعل جمله است.

مفعول مستقیم در زبان انگلیسی

مفعول مستقیم در زبان انگلیسی اسم یا ضمیری است که به طور مستقیم، عمل فعل جمله را دریافت کرده باشد. برای مثال، در جمله The dog chased the cat، مفعول مستقیم the cat که فعل جمله، یعنی chased روی آن انجام شده است.

مفعول غیرمستقیم در زبان انگلیسی

مفعول غیرمستقیم در زبان انگلیسی اسم یا ضمیری است که به صورت غیر مستقیم، نشان می‌دهد فعل جمله برای چه کسی انجام شده است. به عبارت دیگر، مفعول غیرمستقیم دریافت‌کننده مفعول مستقیم است. برای مثال، در جمله She gave him the book، مفعول غیرمستقیم جمله ضمیر him است که مفعول مستقیم را، یعنی the book، دریافت کرده است.

مفعول مستقیم چه تفاوتی با مفعول غیرمستقیم دارد؟

اکنون به سراغ تفاوت میان مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در جمله می‌‎رویم. مفعول غیرمستقیم نشان می‌دهد که عمل فعل روی چه کسی یا چه چیزی انجام شده است. مفعول مستقیم دریافت کننده یا تأثیرپذیر فعل جمله است، اما مفعول غیرمستقیم دریافت‌کننده مفعول مستقیم است.

به جمله‌های زیر توجه کنید:

او گل‌ها را به مادرش دادShe gave the flowers to her mother.

در جمله بالا، مفعول مستقیم جمله the flowers است، چرا که فعل جمله را، یعنی gave، دریافت کرده است.

مفعول غیرمستقیم جمله بالا her mother است، چرا که به دریافت کننده مفعول جمله اشاره می‌کند.

چگونه مفعول مستقیم و مفعول غیر مستقیم را تشخیص دهیم. این سوال برای بسیاری از زبان آموزان پیش می‌آید. راه‌های بسیار ساده‌ای برای تشخیص مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در جمله انگلیسی وجود دارد که اگر آن‌ها را بشناسید، می‌توانید به راحتی، این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. به مرور زمان نیز، این دو را به صورت خودکار از یکدیگر تشخیص می‌دهید.

به راهکارهای زیر توجه کنید:

برای یافتن مفعول مستقیم در جمله، باید سوال «چه چیزی را» و «چه کسی را» را از خودتان بپرسید.

برای مثال، در جمله، He ate the pizza، باید از خودتان بپرسید «چه کسی پیتزا را خورد؟» پاسخ این سوال مفعول مستقیم جمله‌تان است: the pizza.

برای یافتن مفعول غیرمستقیم جمله، باید بپرسید «برای چه کسی؟» و «برای چه چیزی؟» پاسخ این سوالات مفعول غیر مستقیم جمله مورد نظرتان است.

برای مثال، درجمله She gave him the book، باید بپرسید «او کتاب را به چه کسی داد؟» پاسخ این سوال مفعول غیر مستقیم جمله‌تان است: him.

به همین سادگی!

کاربرد مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در جمله انگلیسی

تا به اینجا، با ماهیت مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در زبان انگلیسی آشنا شدید. اکنون با مشاهده چند نمونه، با این دو مورد و کاربردشان در دستور زبان انگلیسی بیشتر آشنا می‌شوید.

او کتاب خواند. He read the book.

در جمله بالا، مفعول مستقیم the book است، چرا که عمل فعل جمله، یعنی read، روی آن انجام شده است.

او به او یک هدیه داد.She gave him a present.

در جمله بالا، a present مفعول جمله است، چرا که عمل فعل جمله را، یعنی gave، دریافت کرده است. مفعول غیرمسقیم جمله نیز him است، چرا که هدیه (مفعول جمله) را دریافت کرده است.

من برای دوستم نامه‌ای نوشتم.I wrote my friend a letter.

در جمله بالا، a letter مفعول جمله است، چرا که عمل فعل wrote روی آن انجام شده است. مفعول غیرمستقیم جمله نیز my friend است، زیرا نامه برای او نوشته شده است.

آن‌ها شغل را به او پیشنهاد دادند.They offered her the job.

در جمله بالا، the job مفعول مستقیم جمله است، چرا که عمل فعل offer روی آن انجام شده است. مفعول غیرمستقیم جمله نیز her است، چرا که مفعول جمله به او پیشنهاد شده است.

همانطور که مشاهده کردید، با کمی استدلال و تمرین، می‌توانید مفعول مستقیم و مفعول غیر مستقیم را در جمله انگلیسی تشخیص دهید. کافی است تمرین کنید و صبور باشید.

نقش مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در جمله انگلیسی

در دستور زبان انگلیسی، مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم بسیار مهم هستند، چرا که از اجزای ضروری جمله هستند. این دو مفعول اطلاعات بیشتری را در مورد فاعل و فعل جمله در اختیار خواننده قرار می‌دهند و به درک ارتباط میان اجزای مختلف جمله کمک می‌کنند. مفعول مستقیم بلافاصله بعد از فعل جمله ظاهر می‌شود. برای مثال، در جمله She ate the sandwich، واژه the sandwich مفعول جمله است و بلافاصله بعد از فعل ate آمده است.

مفعول غیرمستقیم در جمله بعد از مفعول مستقیم می‌آید و معمولاً قبل از آن نیز، حروف اضافه to و for قرار می‌گیرند. برای مثال، در جمله She gave the book to her friend، مفعول مستقیم جمله، یعنی the book، بلافاصله بعد از فعل gave و مفعول مستقیم her friend آمده است و قبل از آن نیز، حرف اضافه to را مشاهده می‌کنید.

اشتباهات رایج در کاربرد مفعول مستقیم و غیرمستقیم در جمله انگلیسی

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در جمله‌هایی با مفعول مستقیم و غیرمستقیم استفاده نادرست از ضمیر است. برای مثال، در جمله She gave him the book، نباید به هیچ وجه از ضمیر he استفاده کنید و فقط باید از ضمیر him استفاده کنید.

ضمیر مفعولی انگلیسی، یعنی me، you، him، her، it، us و them، به جای مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در جمله قرار می‌گیرند.

برای مثال، در جمله، He saw me، ضمیر مفعولی me مفعول مستقیم جمله است.

در جمله She gave him the book، ضمیر مفعولی him مفعول غیرمستقیم جمله است.

سخن آخر

تا به اینجا، با مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم در زبان انگلیسی آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید، این دو مفعول از اجزای مهم جمله انگلیسی هستند و اطلاعات مهمی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. اگر رو‌ش‌های تشخیص مفعول مستقیم و مفعول غیر مستقیم را در جمله انگلیسی بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید، بعد از مدتی، بدون نیاز به پرسیدن سوال، می‌توانید مفعول مستقیم و مفعول غیرمستقیم را بدون مکث در جمله پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا