دسته‌بندی نشده

 CEFR چیست و به چه معنا است؟

آیا چیزی در مورد سطوح CERF شنیده‌اید؟ اگر شروع به یادگیری زبان‌های اروپایی کنید، حتماً سطح‌بندی CERF را خواهید شنید، حتی اگر نام سطح‌بندی را ندانید، دانش زبانی‌تان سطح‌بندی خواهد شد. در هر کدام از سطوح CERF، قوت مهارت‌های چهارگانه زبان در سطح مشخصی قراار دارد. اما CERF چیست و به چه معنا است؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد CERF و سطح بندی آن بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

CERF چیست؟

واژۀ CERF مخفف عبارت Common European Framework of Reference به شما می‌گوید زبان آموزان در هر مرحله از یادگیری زبان، چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند. CERF مختص به زبان مشخصی نیست، بلکه برای همه زبان‌ها است. این آزمون را شورای اتحادیه اروپا به منظور ارزیابی سطح دانش زبانی داوطلبان اخذ شهروندی اروپا طراحی کرده است.

طبق CERF، سطح زبان اشخاص به 6 بخش تقسیم می‌شود:

A1

A2

B1

B2

C1

C2

براساس این سطح‌بندی، سطح A1 سطح مبتدی است و سطح C2 سطح پیشرفته!

جدول سطح‌های مختلف CERF: از A1 تا C2

اما دانش زبانی زبان آموزان در هر کدام از این شش سطح چقدر است؟ در جدول زیر، شرح کامل هر کدام را برای‌تان گفته‌ایم.

سطحمیزان دانش زبانی
C2زبان آموز در این سطح می‌تواند هر آنچه را می‌خواند و می‌شنود متوجه شود. همچنین می‌تواند همه اطلاعاتی را که از منابع مختلف گردآوری می‌کند خلاصه کند، استدلال کند و به شکلی مسنجم شرح دهد. همچنین در هر لحظه، می‌تواند بدون مکث ناشی از ضعف زبانی، در مورد موضوع مورد نظرش صحبت کند، دقیق و روان. در این سطح، زبان آموز می‌تواند معنا را از دل پیچیده‌ترین مباحث زبان مورد نظرش نیز بیرون بکشد.
C1زبان آموزان سطح C1 می‌توانند از دل متون بلند معنا را بیرون بکشند و مفهوم متن را در یابند. در این سطح، زبان آموزان می‌توانند در مورد مباحث مختلف صحبت کنند، بدون اینکه نیاز باشد خیلی در ذهن‌شان به دنبال واژگان و اصطلاحات بگردند. همچنین زبان آموز می‌تواند از دانش زبانی‌اش در حوزه کسب و کار و علم استفاده کند. علاوه بر این‌ها، زبان آموز سطح C1 می‌تواند متنی شفاف، پرجزئیات و دقیق را در مورد موضوعات پیچیده بنویسد. این زبان آموزان می‌توانند متنی منسجم را بنویسند.
B2زبان آموزان سطح B2 می‌توانند ایده اصلی متون پیچیده را در یابند. این زبان آموزان می‌توانند متون مربوط به موضوعات عینی و ذهنی را بخوانند و آن‌ها را درک کنند. همچنین می‌توانند در مورد موضوعات مختلف در حیطه تخصص‌شان صحبت کنند. به علاوه، زبان اموزان در این سطح می‌توانند به میزان مقبولی، روان صحبت کنند.
B1زبان آموزان سطح B1 می‌توانند موضوع اصلی مباحثی را که در دنیای تحصیل، کار، سرگرمی و غیر پیش روی‌شان قرار می‌گیرد درک کننند. همچنین می‌توانند در سفر، به زبان مورد نظرشان صحبت کنند و صحبت‌های دیگران را نیز درک کنند. علاوه بر این‌ها، زبان آموز سطح B1 می‌توانند در مورد تجربیات، اتفاقات، رویاها، آرزوها و امیدهای‌شان صحبت کنند و از برنامه‌های‌شان نیز به زبان مورد نظرشان صحبت کنند.  
A2زبان آموزان سطح A2 می‌توانند متوجه معنای جمله‌ها شوند و معنای اصطلاحات پرکاربرد را نیز دریابند. معمولاً این زبان آموزان متوجه مطالبی پیرامون مسائل خانواده، خرید کردن، کار کردن و غیره می‌شوند. همچنین می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در مورد مسائل ساده و روزمره، تبادل اطلاعات کنند.
A1زبان آموزان سطح A1 متوجه اصطلاحات روزمره و عبارت‌های ساده و پایه می‌شوند. آنان می‌توانند خودشان را به زبان مورد نظرشان معرفی کنند، سوالاتی را بپرسند و در مورد جزئیات شخصی صحبت کنند.

برای رسیدن به هر کدام از سطح های CERF به چقدر زمان نیاز داریم؟

هعمولاً زبان آموزان دوست دارند بدانند که چقدر طول می‌کشد تا به هر کدام از این سطح های CERF برسند. بدون شک، عوامل متعددی در تعیین میزان زمان لازم دخیل هستند، اما می‌توان یک زمان تقریبی را برای رسیدن به هر کدام از این سطوح در نظر گرفت. به جدول زیر توجه کنید:

سطجکل ساعت مورد نیاز برای رسیدن به یک سطحتعداد ساعت مورد نیاز برای رفتن از یک سطح به سطح دیگر
C21,030-1,450برای رسیدن از سطح C2 به C1، باید 300 تا 400 ساعت مطالعه کنید.
C1730-1,050برای رسیدن از سطح B2 به C1 باید 200-300 ساعت مطالعه کنید.
B2530-750برای رسیدن از سطح B1 به B2 باید 180-260 ساعت مطالعه کنید.
B1350-490برای رسیدن از سطح A2 به B1 باید 460-240 ساعت مطالعه کنید.
A2190-250برای رسیدن از سطح A1 به A2 باید 100-150 ساعت مطالعه کنید.
A190-100برای رسیدن از سطح  A1 باید 90-100 ساعت مطالعه کنید.

سخن آخر

تا به این‌جا متوجه شدید CERF به چه معنا است. در واقع، CERF استانداردی است از سوی اتحادیه اروپا مشخص شده است. طبق این استاندارد متوجه می‌شود در کدام از سطح زبان هستید و چقدر می‌توانید از زبان مورد نظرتان استفاده کنید. طبق طبقه‌بندی CERF، زبان آموزان در شش سطح، از A1 تا C2 دسته‌بندی می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا