دسته‌بندی نشده

آزمون اس ای تی چیست | دوره sat

برای ورود به کالج‌ها و دانشگاه‌‌های ایالات متحده آمریکا، باید در آزمونی شرکت کنید که یک قرن قدمت دارد: آزمون SAT. این آزمون متشکل از چند بخش است که برای شرکت در آن، باید شناخت و آمادگی لازم را کسب کرده باشید. اما آزمون SAT چیست؟ چگونه برگزار می‌شود؟ محتوا و ساختار آن چیست؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون SAT بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

معرفی آزمون SAT

واژۀ SAT مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test است. این آزمون در همان سال‌های طراحی آزمون آی کیو شکل گرفت. آزمون SAT آزمونی استاندارد است که هدف از برگزاری آن سنجش دانش و اطلاعات دانش آموزان در حوزه‌های ریاضی، درک مطلب و نوشتن است. در واقع، طی این آزمون مشخص می‌شود که آیا برای ورود به کالج آماده هستید یا خیر. جالب است بدانید که اس ای تی استانداردترین آزمون ورودی کالج در آمریکا است که تقریباً صد سال قدمت دارد. این آزمون را College Board برگزار می‌کند.

چه زمانی در آزمون SAT شرکت کنیم؟

آزمون SAT هر سال در ماه‌های آگوست، اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارس، می و ژوئن برگزار می‌شود. در واقع، این آزمون سالی هفت بار برگزار می‌شود. این آزمون در اولین شنبه این ماه‌ها برگزار می‌شود.

محتوای آزمون SAT چیست؟

در آزمون SAT سوالات زیر مطرح می‌شود:

  • ریاضیات
  • نوشتن و درک مطلب

بخشی از آزمون را باید با استفاده از ماشین حساب پاسخ دهید و بخش دیگر را بدون ماشین حساب. به جدول زیر دقت کنید.

به جدول زیر دقت کنید:

بخش‌های مختلف آزمونتعداد سوالاتمدت زمان آزمونمدت زمان پاسخ به هر سوال
درک مطلب5565 دقیقه75 ثانیه
نوشتن و زبان4433 دقیقه48 ثانیه
ریاضی (بدون نیاز به ماشین حساب)2025 دقیقه75 ثانیه
ریاضی (بدون ب ماشین حساب)3855 دقیقه87 ثانیه
جمع کل1543 ساعت 

بخش درک مطلب آزمون SAT

تعداد سوالات: 20 سوال

مدت زمان: 65 دقیقه

بخش درک مطلب شامل پنج متن می‌شود و هر متن نیز شامل 10 تا 11 سوال است. متون بخش درک مطلب معمولاً مربوط به حوزه‌های تاریخ، مطالعات اجتماعی،علوم و ادبیات است. معمولاً در هر آزمون با حداقل یک متن متعلق به اوایل قرن بیستم آشنا خواهید شد.

بخش نوشتن و زبان آزمون SAT

تعداد سوالات: 44 سوال

مدت زمان: 33 دقیقه

در بخش نوشتن، از شما می‌خواهند متنی را اصطلاح کنید و کیفیتش را بهبود ببخشید. معمولاً متون این بخش را از منابع مختلف انتخاب می‌کنند. برای پاسخ به سوالات این بخش، باید نوشتن را یاد بگیرید، مسلط به دستور زبان انگلیسی باشید و همچنین، بتوانید ساختار و سبک متن را نیز تغییر دهیدم.

بخش ریاضی (بدون نیاز به ماشین حساب) آزمون SAT

تعداد سوالات: 20 سوال

زمان: 25 دقیقه

این قسمت کوتاه‌ترین بخش آزمون SAT است. در این بخش، با سوالاتی در مورد مباحثی مانند توابع، معادله‌ها، نمودار، هندسه و مواردی این دست روبه رو خواهید شد.

ریاضی (بدون ب ماشین حساب) آزمون SAT

تعداد سوالات: 38 سوال

زمان: 55 دقیقه

این بخش در مورد مفاهیم مطرح‌شده در زبان ریاضی است.

مدت زمان آزمون SAT چقدر است؟

آزمون SAT سه ساعت طول می‌کشد. بین بخش  درک مطلب و نوشتن، ده دقیقه زمان استراحت وجود دارد و بین دو بخش ریاضی نیز 5 دقیقه زمان استراحت هست. بنابراین، به طور کلی، در میان آزمون، یک ربع وقت استراحت وجود دارد.

نمره دهی در آزمون SAT چقدر است؟

هر کدام از بخش‌های آزمون SAT بین 200 تا 800 نمره دارد. نمره کلی آزمون SAT  مجموع امتیارات هر دو بخش است. در واقع، بالاترین نمره آزمون SAT 1600 است.

نمره خوب در آزمون SAT چیست؟

نمره در آزمون SAT نمرۀ بالاتر از 1050 است، اما نمره ایده‌آل این آزمون 1200 است. معمولاً نیمی از شرکت‌کنندگان آزمون SAT نمره خوب را می‌گیرند و فقط 25 درصد از آنان نمره مطلوب را کسب می‌کنند.

اگر می‌خواهید وارد بهترین دانشگاه‌های آمریکا شوید، باید نمره‌تان فراتر از این‌ها باشد. برای مثال، در سال 2021، نمره قابل پذیرش در بهترین دانشگاه‌ها باید بالای 1450 می‌بود. جالب است بدانید که فقط 1-4% از شرکت‌کنندگان می‌توانند چنین نمره‌ای را کسب کنند.

چگونه در  آزمون SAT ثبت نام کنیم؟

پیش از هر چیزی، باید بدانید که باید پنج هفته قبل از برگزاری آزمون SAT، باید روند ثبت نام را تکمیل کرده باشید.

جالب است بدانید که شرکت در ازمون SAT هیچ محدودیتی ندارد و شما هر چقدر بخواهید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.

هزینه شرکت در آزمون SAT چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون SAT شصت دلار است.

چگونه برای آزمون SAT آماده شویم؟

و اما چگونه برای شرکت در آزمون SAT آماده شویم؟ برنامه ریزی دقیقی را برای آمادگی شرکت در این آزمون انجام دهید. حداقل 2 تا 3 ماه را به مطالعه برای آزمون SAT اختصاص دهید. همچنین ساختار و زمان‌بندی آزمون را نیز بدانید تا برای شرکت در آزمون کاملاً آماده باشید.

سخن آخر

تا به اینجا دانستید آزمون اس ای تی چیست و با ساختار این آزمون آشنا شدید. برای ورود به کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا، باید در آزمون SAT شرکت کنید و در آن، نمره کافی را نیز کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا