زبان انگلیسی

کلمات پرکننده یا فیلر چیست؟ توضیح کلمات پرکننده با مثال

آیا چیزی در مورد کلمات پرکننده یا فیلرها در زبان انگلیسی شنیده‌اید؟ مطمئن باشید که در گفتار و نوشتارتان از پرکننده‌ها استفاده کرده‌اید، حتی اگر عنوان‌شان را نمی‌دانید. فیلرها بسیار پرکاربرد هستند، به خصوص در گفتار. هر کسی، در مواقع مختلف، از فیلرها استفاده می‌کند. اما کاربرد پرکننده‌ها در جمله شرایط و اصولی دارد که اگر آن‌ها را ندانید و رعایت نکنید، مخاطب برداشتی منفی از شما خواهد داشت. اما فیلر چیست؟ چگونه از کلمات پرکننده در جمله استفاده کنیم؟در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کلمات پرکننده یا فیلرها بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

کلمه پرکننده چیست؟

کلمات پرکننده یا فیلرها (Fillers words یا discourse markers) کلمه‌ها، صداها یا عبارت‌هایی هستند که از آن‌ها برای پر کردن فضای خالی میان صحبت‌های‌مان استفاده می‌کنیم. هنگام مکالمه یا سخنرانی، وقتی می‌خواهیم فکر کنیم تا حرف‌ بعدی یادمان بیاید، از این فیلرها استفاده می‌کنیم. همچنین وقتی می‌خواهیم به سوی بحث اصلی برویم، فیلرها به زبان‌مان جاری می‌شوند. به علاوه، وقتی قرار است احساسات در صحبت‌های‌مان جایی داشته باشد، مثلاً وقتی می‌خواهیم خبر بدی را منتقل کنیم، از فیلرها استفاده می‌کنیم.

در برخی از موارد، استفاده از فیلرها حاکی از ضعف شما در برقراری ارتباط یا مهارت اسپیکینگ است. اما وقتی این کلمات به صورت خودکار بر زمان ما جاری می‌شوند، نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

کلمات پرکننده در نوشتار

از کلمات پرکننده در نوشتار نیز می‌توانید استفاده کنید، گرچه کاربرد متفاوتی دارد. معمولاً نویسندگانی که نمی‌توانند نظرشان را قاطعانه بیان کنند از این کلمات استفاده می‌کنند. در برخی از موارد نیز، نویسنده هنگام توضیح دادن مفاهیم دشوار و پیچیده، از این کلمه‌ها استفاده می‌کنند. در برخی از مقاله‌های علمی نیز، برای اینکه تعداد کلمه‌ها به حد نصاب برسد، از فیلرها استفاده می‌کنند.

فیلرهای داخل نوشتار قابل حذف هستند، اما فیلرهای داخل مکالمه یا سخنرانی را نمی‌توان حذف کرد. گاهی وجود برخی از فیلرها، مانند however و in addition در جمله ضروری است و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. نباید این فیلرها را با فیلرهای غیرضروری اشتباه بکیرید.

فهرستی از کلمه های پرکننده در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی، تعداد کلمه‌ای پرکننده بسیار زیاد است. در ادامه، از برخی از فیلرها و کاربردهای‌شان برای‌تان گفته‌ایم.

um, uh, oh, er, ah

از پرکاربردترین کلمات پرکننده (یا صداهای پرکنند) می‌توان به um, uh, oh, er, ah اشاره کرد. معمولاً وقتی می‌خواهیم واژه دیگری را در ذهن‌مان آماده کنیم یا در مورد گفتن چیزی شک داریم، از این صداها استفاده می‌کنیم.  

همچنین، وقتی از شما سوالی می‌پرسند و از پاسخ‌تان مطمئن نیستید، می‌توانید از این فیلرها استفاده کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

Umm… I like the yellow dress better!

همچنین می‌توانید همه این فیلرها را پشت سر هم استفاده کنید:

Um, er, I uh thought the project was due tomorrow, not today.”

Hmm

یکی دیگر از فیلرها پرکاربرد Hmm است. وقتی در مورد پاسخ‌تان مردد هستید یا این‌که هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اید، می‌توانید از این فیلر استفاده کنید.

به جمله زیر توجه کنید.

Hmm, I like the red bag but I think I’ll buy the black one instead.

Like

یکی دیگر از فیلرها like است. وقتی می‌خواهید به چیزی تقریبی اشاره کنید، می‌توانید از این واژه پرکننده استفاده کنید.

My neighbor has like ten dogs.

در جمله بالا، تعداد دقیق سگ‌ها مشخص نیست، بلکه کاملاً تقریبی است. در واقع، گوینده می‌خواهد بگوید که همسایه‌شان تعداد زیادی سگ دارد.

وقتی می‌خواهید کلمه بعدی را انتخاب کنید، می‌توانید از این فیلر استفاده کنید.

به جمله زیر توجه کنید:

My friend was like, completely ready to like kick me out of the car if I didn’t stop using the word ‘like.

یادتان باشد که کاربرد زیاد این فیلر چندان خوشایند نیست و حتی باعث می‌شود مخاطب برداشتی منفی از شما در ذهنش شکل بگیرد.

معمولاً زنان جوان از این فیلر در جمله‌های‌شان استفاده می‌کنند.

استفاده از واژه پرکننده حاکی از تردید و عدم قطعیت شما است.

Actually

واژه Actually از قیدهای پرکاربرد در زبان انگلیسی است. بسیاری از قیدهای انگلیسی پسوند ly را در انتهای‌‌شان دارند و همین پسوند نشانه بسیار خوبی برای شناسایی قیدهای انگلیسی است.

به جمله زیر توجه کنید:

Actually, pugs are really cute!

Basically

یکی دیگر از قیدهای پرکاربرد که در نقش فیلر نیز ظاهر می‌شود Basically است. از این فیلر زمانی استفاده کنید که قرار است چیزی را خلاصه کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید در یک جمله در مورد فیلمی حرف بزنید، می‌توانید از این فیلر استفاده کنید.

 به جمله زیر توجه کنید:

Basically, the last Batman movie was really exciting!

You see

فیلر You see زمانی به کار می‌رود که می‌خواهید به چیزی اشاره کنید که می‌دانید مخاطب چیزی در موردش نمی‌داند.

I was going to try the app, but you see, I ran out of space on my phone.

I mean

اگر می‌خواهید منظورتان را از چیزی بیان کنید یا اینکه از بر احساس و تفکرتان تأکید کنید، می‌توانید از این فیلر استفاده کنید.

به جمله‌ زیر توجه کنید:

I mean, he’s a great guy, I’m just not sure if he’s a good doctor.

همچنین، برای تصحیح صحبت‌های‌تان، می‌توانید از فیلرها استفاده کنید.

The duck and the tiger were awesome but scary. I mean, the tiger was scary, not the duck.

سخن آخر

 تا به اینجا، با فیلرها یا کلمات پرکننده و کاربردشان در زبان انگلیسی آشنا شدید. از فیلرها برای نشان دادن تردیدتان، زمان خریدن برای یافتن واژه بعدی یا تأکید بر احساس‌تان می‌توانید استفاده کنید. فیلرها در نوشتار و گفتار کاربرد دارند، اما یادتان باشد که نباید در استفاده از فیلرها زیاده‌روی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا