زبان انگلیسی

آموزش یادگیری لغات انگلیسی به روش ریشه شناسی

چگونه با یادگیری ریشه کلمات انگلیسی، دایره واژگان‌مان را افزایش دهیم؟ یکی از مهم‌ترین مباحثی که عده کمی از زبان آموزان به آن توجه می‌کنند شناخت ریشه واژگان زبان انگلیسی است. ریشه شناسی واژگان انگلیسی اهمیت بسیار زیاد دارد و در پرورش مهارت‌های مختلف نیز کمک‌تان می‌کند. کافی است ریشه واژگان را بشناسید تا بتوانید معنای واژه‌های مختلف را در هر متنی حدس بزنید و در صورت لزوم، واژگان مناسب نیز بسازید. در واقع، ریشه شناسی یادگیری لغات انگلیسی را برای‌تان آسان‌تر می‌کند. اما منظور از ریشه شناسی کلمات انگلیسی چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آموزش یادگیری لغات انگلیسی به روش ریشه شناسی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ریشه لغت در زبان انگلیسی چیست؟

ریشه واژگان در زبان انگلیسی به معنای اصلی هر واژه اشاره دارد. معمولاً ریشه واژگان در زبان انگلیسی برگرفته از بان لاتین یا یونانی است. اگر ریشه واژگان را بشناسید، می‌توانید معنای واژگان جدید را نیز حدس بزنید، ارتباط میان واژگان را حدس بزنید و بدین ترتیب، دایره واژگان‌تان را گسترش دهید. به سه مثال زیر توجه کنید تا متوجه ارتباط میان ریشه شناسی و یادگیری واژه شوید:

واژه bio به معنای «زندگی» است: biology و biography

واژه graph به معنای «نوشتن» است: graphite و autograph

واژه aud به معنای «شنیدن» است: audio و auditorium

با شناخت ریشه واژگان، می‌توانید پیچیده‌ترین واژگان را نیز تحلیل کنید و معنای‌شان را بشناسید.

اهمیت شناخت ریشه واژگان در واژه سازی

 شناخت ریشه واژگان از ضروری‌ترین بخش‌های ساختن واژه و شناخت معنای واژگان است. وقتی ریشه واژه‌ای را بشناید، الگوی واژگان را شناسایی کنید و به راحتی می‌توانید معنای واژه‌های مختلف را حدس بزنید.

برای شناسایی ریشه واژگان به موارد زیر توجه داشته باشید:

پسوند و پیشوند واژگان را بشناسید

بسیاری از واژگان در زبان انگلیسی پسوند (prefixes) و پیشوند (suffixes) دارند. در واقع، در زبان انگلیسی، ریشه واژگان با پسوندها و پیشوندها ترکیب می‌شوند. کافی است پسوند یا پیشوند را از آن‌ها حذف کنید تا ریشه کلمات باقی بماند. از پرکاربردترین پیشوندها در زبان انگلیسی می‌توان به un، re، pre، dis و mis اشاره کرد. از پرکاربردترین پسوندهای انگلیسی نیز می‌توان به ed، ing، ly، er و tion اشاره کرد.

واژه‌های هم‌خانواده انگلیسی را بشناسید

واژه‌های هم‌خانواده برگرفته از ریشه‌های ثابتی هستند. برای مثال، واژه‌های actor، acting و react برگرفته از ریشه act هستند. اگر ریشه واژگان را بشناسید و معنای آن‌ها را بدانید، حدس زدن معنای واژه‌های هم‌خانواده کار دشواری برای‌تان نخواهد بود.

به یک مثال دیگر توجه کنید: واژه clear یک صفت است که می‌توانید آن را تبدیل به قید و فعل و غیره کنید. به جدول زیر توجه کنید:

صفتclear
قیدclearly
اسمclarity
فعلclarify

همانطور که مشاهده کردید، می‌توانید از یک واژه‌‍، واژه‌هایی در نقش‌های دیگر را نیز بسازید.

ساختار واژگان انگلیسی را تحلیل کنید

تجزیه و تحلیل واژگان انگلیسی را یاد بگیرید. اگر بتوانید واژگان انگلیسی را تجزیه و تحلیل کنید، به راحتی، می‌توانید ریشه طولانی‌ترین واژگان را نیز شناسایی کنید. برای مثال، در واژه transportation، ریشه واژه port است.

دیکشنری انگلیسی را فراموش نکنید

در ابتدای مسیر، اگر نمی‌توانید ریشه واژگان را پیدا کنید و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، بهتر است به سراغ فرهنگ لغت انگلیسی بروید تا به مرور زمان، این کار را یاد بگیرید.

پرکاربردترین ریشه‌ها در زبان انگلیسی

برخی از ریشه ها در زبان انگلیسی بسیار پرکاربرد هستند و واژگان بسیاری را از آن‌ها گرفته‌اند. اگر این موارد را بشناسید، می‌توانید معنای واژگان بسیاری را حدس بزنید. در جدول زیر، برخی از این واژگان را برای‌تان گفته‌ایم.

ریشه واژگانمعناواژه‌های هم‌خانواده
Actانجام دادنaction, react
Audشنیدنauditory, audience
Bioزندگیbiology, biography
Geoزمینgeography, geology
Chronزمانchronology, chronic
Dictصحبت کردنdictate, contradict
Demمردمdemocracy, demographic
Finمحدود کردنfinal, infinite
Graphنوشتن، طراحی کردنgraphic, autograph
Hyperفراترhyperactive, hypersensitive
Jurقانونjury, jurisdiction
Meter / Metr   اندازهthermometer, perimeter
Phonصداtelephone, microphone
Photoنورphotograph, photosynthesis
Port     حمل کردنtransport, portable
Scrib / Script    نوشتنscribe, manuscript
Struct  ساختنstructure, construction
Uniیکuniform, unicorn
Vid / Vis           دیدنvideo, visible

سخن اخر

تا به اینجا، با اهمیت ریشه شناسی در یادگیری واژگان انگلیسی آشنا شدید. در واقع، ریشه شناسی مثل شناخت معماری واژگان است. ریشه شناسی مبحث مهمی است که اگر زمان کافی را به یادگیری آن اختصاص دهید، می‌توانید دایره واژگان‌تان را به راحتی گسترش دهید. کافی است معنای ریشه‌ واژگان را بشناسید، پسوند و پیشوندهای انگلیسی را بشناسید و بتوانید واژگان را تجزیه و تحلیل کنید و واژه‌های هم‌خانواده را شناسایی کنید. بدین ترتیب، می‌توانید معنای بلندترین واژگان را نیز در متن تشخیص دهید و حتی موقع صحبت کردن و نوشتن، خودتان واژه بسازید. یادگیری لغات انگلیسی به روش ریشه شناسی رویکرد بسیار مهمی است که اگر آن را جدی بگیرید، خواندن، نوشتن و صحبت کردن برای‌تان آسان‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا