زبان انگلیسی

آمادگی برای تافل از صفر – راهنمای شروع تا موفقیت در امتحان

آزمون تافل یادآور مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است. بنابراین وقتی قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، بالطبع، قرار است برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران و اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. اخذ نمره بالا در آزمون تافل رابطه مستقیمی با رسیدن به این هدف دارد. اگر از همان ابتدای مسیر آمادگی برای آزمون تافل، روش‌های مطالعه برای آزمون و رمزهای موفقیت در آزمون را بشناسید، زمان و انرژی‌تان هدر نمی‌رود و در مسیر صحیح پیش خواهید رفت. اما چگونه برای آزمون تافل آماده شویم؟ روش‌های مطالعه برای آزمون تافل چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آمادگی برای آزمون تافل بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

چرا آمادگی برای تافل مهم است؟

بسیاری از داوطلبان آزمون تافل قصد اخذ ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران را دارند. بنابراین اگر این مسئله در مورد شما نیز صدق می‌کند، باید آزمون را بسیار جدی بگیرید تا بتوانید در تک تک بخش‌های آن نمره بالایی را کسب کنید.

حتی اگر مسلط به زبان انگلیسی باشید، باید با نوع سوالات آزمون تافل و روش‌های آمادگی برای این آزمون را بشناسید تا بتوانید نمره بالایی را کسب کنید.

آزمون تافل متشکل از چهار بخش است:

رایتینگ (The TOEFL Writing Section)

ریدینگ (The TOEFL Reading Section)

لیسنینگ (The TOEFL Listening Section)

اسپیکینگ  (The TOEFL Speaking Section)

بنابراین در این آزمون، هر چهار مهارت زبانی‌تان سنجیده می‌شود.

در آزمون تافل با انواع سوالات تستی و تشریحی رو به رو خواهید شد، بنابراین مطالعه نمونه سوالات آزمون تافل را نباید به روز قبل از آزمون موکول کنید، بلکه از همان ابتدا، باید آن‌ها را بشناسید تا بتوانید مسیر آمادگی برای آزمون تافل را به بهترین شکل طی کنید.

شروع آمادگی برای آزمون تافل

وقتی با آزمون تافل آشنا می‌شوید، نمی‌دانید مطالعه و یادگیری را از کجا شروع کنید. این مسئله کاملاً طبیعی است. شروع مسیر آمادگی برای تافل در هر زبان آموز متفاوت است، ما آنچه اهمیت دارد همان مسئله شروع کردن است. یادتان باشد شروع کردن دشوارترین بخش آمادگی برای آزمون تافل است.

بهتر است مسیر آماده شدن را با حل کردن نمونه سوال شروع کنید یا اینکه در آزمون‌های تعیین سطح یکی از سایت های معتبر تعیین سطح زبان انگلیسی شرکت کنید. بدین ترتیب، از سطح مهارت‌های چهارگانه‌تان مطلع خواهید شد و نقاط و ضعف قوت‌تان را نیز خواهید شناخت.

روش های آمادگی برای آزمون تافل

پس از آنکه درک درستی از سطح زبان انگلیسی‌تان پیدا کردید، به سراغ روش های آمادگی برای تافل بروید و روش متناسب با روحیه و شرایط‌تان را بیابید. در ادامه، از مسیر آمادگی برای آزمون تافل برای‌تان خواهیم گفت.

نقاط ضعف و قوت‌تان را بشناسید

پس از شرکت در آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی، نقاط ضعف و قوت‌تان را خواهید شناحت. برای مثال، متوجه می‌شوید روی کدام مهارت‌تان باید بیشتر کار کنید، آیا دستور زبان انگلیسی را می‌شناسید یا خیر. در این مرحله، باید اهداف‌تان را اولویت‌بندی کنید و برای رفع ضعف‌های‌تان تلاش کنید.

ساختار آزمون تافل را بشناسید

شناخت ساختار آزمون تافل اهمیت بسیار زیادی دارد. با یادگیری ساختار این آزمون و سوالات آن، می‌توانید برنامه بهتری را برای خودتان بریزید. بهتر است نمونه سوالات آزمون تافل را فراهم کنید و همواره آن‌ها را تمرین کنید.

ساختار آزمون اینترنتی تافل به شرح زیر است:

ریدینگ (36 تا 56 سوال، 60 تا 80 دقیقه)

لیسنینگ (34 تا 51 سوال، 60 تا 90 دقیقه)

اسپیکینگ (6 سوال، 20 دقیقه)

رایتینگ (2 مقاله، 50 دقیقه)

ساختار آزمون کاغذی تافل به شرح زیر است:

لیسنینگ (50 سوال، 24 دقیقه)

رایتینگ (40 سوال، 25 دقیقه)

ریدینگ (50 سوال، 55 دقیقه)

رایتینگ (1 مقاله، 30 دقیقه)

برنامه ریزی کنید

اگر می‌خواهید مسیر پیشرفت را طی کنید، باید برنامه مشخصی برای مطالعه‌تان داشته باشید. بنابراین باید هدف‌تان را مشخص کنید و زمان مشخصی را به مطالعه هر مبحث یا تقویت هر مهارت اختصاص دهید.

منابع متنوعی را انتخاب کنید

وقتی در مسیر آمادگی آزمون تافل قرار می‌گیرید، نباید فقط به سراغ منابع تافل بروید، بلکه باید به سراغ دیگر منابع نیز بروید. برای مثال، فیلم و سریال انگلیسی ببینید، رمان و مقاله انگلیسی بخوانید و پادکست و آهنگ انگلیسی گوش دهید.

مهارت اسپیکینگ‌تان را تقویت کنید

اسپیکینگ دشوارترین مهارت زبانی است. روش های تقویت اسپیکینگ برای هر شخص متفاوت است. بهتر است از هر فرصتی برای تمرین اسپیکینگ استفاده کنید، حتی می‌توانید جلوی آینه بایستید و با خودتان صحبت کنید. در ضمن، هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید.

آنقدر اسپیکینگ را تمرین کنید تا در نهایت، بتوانید بدون مکث و با کمترین اشتباه به زبان انگلیسی صحبت کنید.

یادداشت برداری را تمرین کنید

 یادداشت برداری در آزمون تافل اهمیت بسیار زیادی دارد. در این آزمون، هر فایل صوتی را فقط یک بار می‌توانید بشنوید، از این رو، باید بتوانید نکات کلیدی را بشناسید و سریعاً یادداشت‌شان کنید. بدین ترتیب، می‌توانید به بسیاری از سوالات بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ پاسخ دقیق‌تری بدهید و نمره بالایی را کسب کنید.

نوشتن زمان‌بندی شده را تمرین کنید

مدیریت زمان در آزمون تافل اهمیت بسیار زیادی دارد. در بخش رایتینگ نیز، باید در بازه زمانی مشخصی، متنی کوتاه را بنویسید. نوشتن زیر فشار استرس دشوار است، از این رو، باید نوشتن در زمان محدود را تمرین کنید تا بتوانید سر جلسه آزمون، عملکرد بهتری در بخش رایتینگ داشته باشید.

سخن آخر

مسیر آمادگی برای آزمون تافل برای هر داوطلب متفاوت است. با شناخت آزمون تافل و نکات کلیدی مربوط به آماده سازی برای این آزمون، می‌توانید مسیر مختص به خودتان را طراحی کنید. در ابتدای مسیر، پیش از شروع هر مطالعه‌ای، بهتر است نقاط قوت و ضعف‌تان را بشناسید تا بدانید برای پرورش هر مهارت، باید چقدر تلاش کنید. این اولویت‌بندی شما را در مسیر صحیح آمادگی برای آزمون تافل قرار می‌دهد. از منابع مناسب آزمون تافل استفاده کنید، سوالات تافل را بشناسید، مدیریت زمان را جدی بگیرید  و یادداشت‌برداری را نیز تمرین کنید. اگر مسیر آمادگی برای آزمون تافل را بشناسید، نمره بالایی را کسب خواهید کرد و دیگر لازم نیست مجدداً در آزمون شرکت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا