زبان فرانسه

بهترین متدهای آموزش زبان فرانسه

بهترین متد آموزش زبان فرانسه چیست؟ اگر بخواهید زبان فرانسه را یاد بگیرید، حتماً این سوال در ذهن‌تان شکل می‌گیرد. روش‌های آموزش زبان فرانسه بسیار متنوع هستند، اما بهترین اساتید زبان فرانسه به خوبی می‌دانند که همواره، باید از روش‌های خلاقانه و نوآورانه برای تدریس زبان فرانسوی استفاده کنند و نباید یک روش را برای همیشه در پیش بگیرند. در این مطلب، بهترین متدهای آموزش زبان فرانسه را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

متد آموزش زبان ارتباطی (CLT) در تدریس زبان فرانسه

آموزش زبان ارتباطی (Communicative language teaching) یا به اختصار CLT از محبوب‌ترین متدهای آموزش زبان فرانسه در سراسر جهان است. بر اساس این روش، زبان آموزان یاد می‌گیرند چگونه از مهارت‌های زبانی‌شان در زندگی روزمره و برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنند. در این روش، روان بودن در صحبت کردن مهم‌تر از دقت در صحبت کردن است.

در روش آموزش زبان ارتباطی، کلاس درس به صورت تعاملی پیش می‌رود. مدرس زبان فرانسه باید فضایی را ایجاد کند که زبان‌آموزان بتوانند به زبان فرانسوی صحبت کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

متد آموزش تکلیف‌محور (TBLT) در تدریس زبان فرانسه

در روش آموزش تکلیف محور (Task-based language teaching) یا به اختصار TBLT، مدرس زبان فرانسه کلاس را بر محور انجام تکلیف پیش می‌برد. برای مثال، از زبان آموزان می‌خواهد ارائه‌ای را در مورد موضوع مشخصی آماده کنند. بالطبع، زبان آموز برای انجام این تمرین، باید یک سری مطلب را بخواند، به یک سری فایل گوش دهد، در سایت‌های مختلف جستجو کند و در نهایت، مقاله‌ای را بنویسند و در کلاش ارائه دهند. بدین ترتیب، برای نوشتن هر مقاله، باید از چند مهارت زبانی‌تان استفاده کنید.

آموزش محتوامحور زبان (CLIL) در تدریس زبان فرانسه

رویکرد آموزش محتوامحور زبان (Content and language integrated learning) یا به اختصار، CLIL یعنی یادگیری زبان فرانسوی از طریق مطالعه در مورد یک موضوع مشخص. برای مثال، اگر می‌خواهید در حوزه تاریخ یا زیست شناسی مطالعه کنید و تسلطی نسبی به زبان فرانسوی دارید، می‌توانید به سراغ منابع فرانسوی بروید و از این طریق، با یک تیر دو نشان بزنید: مطالعه حوزه تخصصی‌تان و تقویت زبان فرانسوی.

یادگیری اشتراکی (CLL) برای تدریس زبان فرانسوی

در روش یادگیری اشتراکی (Cooperative Language Learning) یا به اختصار CLL، مدرس باید حداکثر استفاده را از فعالیت‌های اشتراکی ببرد. در واقع، این متد آموزش زبان فرانسه بیشتر دانشجومحور است، نه مدرس محور. مدرس زبان‌آموزان را به گروه‌های دو یا چند نفره تقسیم می‎‌کند و با یکدیگر تعامل دارند. در کلاس، همه فعالیت‌ها طوری طراحی شده‌اند که بیشترین تعامل میان زبان‌آموزان شکل بگیرد. حتی تکالیف نیز به صورت تعاملی انجام می‌شوند. در این متد تدریس زبان فرانسه، مدرس صرفاً تسهیل‌گر است و در روند یادگیری نیز مشارکت می‌کند.

روش مستقیم برای تدریس زبان فرانسه

در رویکرد روش مستقیم (The Direct Method)، همه فرایند تدریس به زبان مقصد رخ می‌دهد و زبان‌آموز نیز باید سعی کند به زبان مقصد فکر کند و صحبت کند. برای مثال، اگر این روش را در ایران استفاده کنید، زبان‌آموز نباید به هیچ وجه به زبان فارسی در کلاس صحبت کند، بلکه باید به زبان فرانسه صحبت کند.

روش گرامر- ترجمه (GTM) در تدریس زبان فرانسوی

در تدریس زبان فرانسه به روش گرامر- ترجمه (Grammar-Translation) یا به اختصار GTM، زبان آموزان متن را از فارسی به فرانسه و بالعکس ترجمه می‌کنند. زبان آموزان باید همواره در حال یادگیری واژگان جدید باشند و دایره واژگان‌شان را گسترش دهند. همچنین باید نکات دستور زبان را به طور دقیق یاد بگیرند.

در این روش، دقت در صحبت کردن بر روان صحبت کردن ارجحیت دارد. همچنین مهارت‌های درک مطلب و نوشتن، در مقایسه با مهارت صحبت کردن، بیشتر تقویت می‌شود. از معایب این متد ناتوانی زبان آموز در برقراری ارتباط با دیگران است. در واقع، زبان‌آموز فقط باید واژگان و دستور زبان را در نوشته‌هایش به کار بگیرد.

روش شنیداری- گفتاری (Audiolingualism) برای تدریس زبان فرانسه

روش گفتاری- شنیداری در واکنش به روش گرامر- ترجمه شکل گرفت تا کاستی‌های این روش را جبران کند. در این روش، همانطور که از نامش پیدا است، مهارت‌های صحبت کردن و گوش دادن بر دیگر مهارت‌ها ارجح است. مدرس اشتباهات زبان‌آموزان را همان لحظه تصحیح می‌کند، چرا که هدف اصلی این روش صحبت کردن صحیح و دقیق است. محور متد شنیداری- گفتاری تکرار است.

روش پاسخ فیزیکی کامل (TPR)

روش پاسخ فیزیکی کامل (Total Physical Response) یا به اختصار TPR یکی از روش‌های تدریس زبان فرانسوی است که در آن، مدرس زبان را از طریق اجسام یا فعالیت‌های فیزیکی تدریس می‌کند. طی همین روش، مدرس قیدها، صفت‌ها، حروف اضافه و روش صحیح کاربردشان را نیز به زبان آموزان تدریس می‌کند.

سخن آخر

تا به این‌جا، با بهترین متدهای آموزش زبان فرانسه آشنا شدید. این متدها طی دوره‌های مختلف شکل گرفته‌اند و هر کدام بر مهارت‌های مشخصی تأکید دارد. بسته به موقعیت و وضعیت زبان آموزان، می‌توانید روش‌های مختلف را به کار بگیرید و حتی روش‌های خلاقانه خودتان را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا