زبان فرانسه

علائم نگارشی در زبان فرانسوی و کاربردهایشان

اگر در حال یادگیری زبان فرانسه هستید، حتماً دلیلی دارد که به فکر یادگیری علائم نگارشی در زبان فرانسه افتاده‌اید، چرا که معمولاً یادگیری این علائم را، برخلاف اهمیت بسیار زیادشان، به تعویق می‌اندازیم و همواره، به فکر یادگیری دستور زبان و واژه جدید هستیم. اما یادگیری علائم نگارشی در زبان فرانسه چه اهمیتی دارد؟ یادگیری علائم نگارشی باعث می‌شود متن پیش روی‌تان را بهتر درک کنید، روابط بین کلمات و جمله‌ها را متوجه شوید و علاوه بر این‌ها، بتوانید متنی دقیق و اصولی را بنویسید. بنابراین یادگیری علائم نگارشی نیز مانند دیگر بخش‌های زبان فرانسه اهمیت دارد.  در این مطلب، هر آنچه باید در مورد علائم نگارشی در زبان فرانسوی و کاربردهای‌شان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

علائم نگارشی در زبان فرانسوی: نمادها و نام‌ها

پیش از آنکه به سراغ کاربرد علائم نگارشی در زبان فرانسوی برویم، بهتر است با این علائم و نام‌های‌شان آشنا شوید.

در جدول زیر، علائم نگارشی فرانسوی و نام‌های‌شان را برای‌تان آورده‌ایم.

نام فارسینام فرانسوینماد
علامت سوالUn point d’interrogation              ?
علامت تعجبUn point d’exclamation!
نقطهUn point (finale)              .
ویرگولUne virgule        ,
نقطه ویرگولUn point-virgule              ;
دو نقطهUn Deux-points:
سه نقطهLes points de suspension (m)
هایفنUn trait d’union
خط فاصله امUn tiret
پرانتزLes parentheses (f)        ()
گیومهLes guillemets (m)          «»
علامت نقل قولLes guillements anglais (m)         “”
آپاستروفUne apostrophe              
فاصلهUne espace insécable     

در جدول بالا، مهم‌ترین علائم نگارشی زبان فرانسه گنجانده شده است.

کاربرد علائم نگارشی در زبان فرانسه

تا به اینجا، با علائم نگارشی در زبان فرانسه و نام‌شان آشنا شدید، اکنون نوبت به یادگیری کاربرد این علائم می‌رسد.

علامت سوال در زبان فرانسه

علامت سوال ((? یا Le point d’interrogation در زبان فرانسه در انتهای جمله سوالی قرار می‌گیرد. وقتی علامت سوال را در انتهای جمله فرانسوی مشاهده می‌کنید، باید آن را با آهنگ خیزشی بخوانید. اگر جمله به اتمام نرسیده باشد، می‌توانید کلمه بعد از علامت سوال را با حرف کوچک شروع کنید و محبور نیستید لزوماً حرف بزرگ بیاورید.

علامت تعجب در زبان فرانسوی

علامت تعجب (!) یا Le point d’exclamation در انتها و حتی وسط جمله قرار می‌گیرد. هنگام مشاهده این علامت نگارشی نیز باید آهنگ خیزشی را برای خواندن انتخاب کنید. در واقع، باید جمله را با آهنگ خیزشی به اتمام برسانید.

این علامت معمولاً بعد از برخی از واژگان فرانسوی قرار می‌گیرد. برای مثال، merci!، Viva la Frenace! و cheers!.

علامت نفطه در زبان فرانسوی

علامت نفطه (.) یا Le point در انتهای جمله قرار می‌گیرد. این علامت نشان‌دهندۀ اتمام جمله است و جمله بعد از آن، باید با حرف بزرگ شروع شود.

این علامت نگارشی در نوشتن کلمه‌های مخفف  نیز کاربرد دارد. برای مثال، V. Hugo.

در نوشتن شماره تلفن نیز، از نقطه استفاده می‌شود. برای مثال، شماره 06.24.77.80.84.

علامت ویرگول در زبان فرانسوی

علامت ویرگول (,) یا la virgule در زبان فرانسه نیز وجود دارد و از آن، برای جدا کردن قسمت‌های مختلف یک عبارت یا جمله استفاده می‌کنند. در واقع، ویرگول حاکی از وقفه‌های کوتاه میان واژه‌ها است.

علامت ویرگول برای تفکیک اعداد نیز به کار می‌رود.

نقطه ویرگول در زبان فرانسه

نقطه ویرگول (;) یا Le point-virgule نیز در زبان فرانسه کاربرد دارد و معمولاً از آن برای جدا کردن عبارت‌هایی که ارتباطی منطقی میان‌شان وجود دارد استفاده می‎‌شود. وقتی علامت نقطه ویرگول را در متن مشاهده می‌کنید، بدانید که باید هنگام خواندن متن، وقفه‌ای کوتاه بین عبارت‌ها بیندازید.

حرف بعد از علامت نقطه ویرگول با حرف کوچک نوشته می‌شود، نه حرف بزرگ. در واقع، بعد از نقطه ویرگول جمله جدیدی آغاز نمی‌شود، بلکه جمله ادامه پیدا می‌کند.

علامت دو نقطه در زبان فرانسه

علامت نقل قول (:)  یا Le deux-points در زبان فرانسه برای موارد متعددی مانند ارائه توضیحات بیشتر، پرداختن به عواقب یک مسئله یا بیان یک فهرست استفاده می‌شود.

هنگام نوشتن نقل قول مستقیم در زبان فرانسه، باید از این علامت نگارشی استفاده کنید. در واقع، نقل قول مستقیم دقیقاً بعد از علامت دو نقطه قرار می‌گیرد.

علامت نقل قول برای نوشتن زمان به زبان فرانسه نیز استفاده می‌شود. هنگام نوشتن ساعت، لازم نیست بین علامت دو نقطه و عدد بعد از آن، فاصله‌ای قرار دهید، درست مثل مثال رو به رو: 8:07.

علامت هایفن در زبان فرانسه

علامت هایفن یا Le trait d’union در زبان فرانسه کاربرد دارد. معمولاً قبل و بعد از هایفن هیچ علامتی قرار نمی‌گیرد، چرا که این علامت ارتباطی را میان واژه‌های مختلف یا قسمت‌های مختلف واژه ایجاد می‌کند.

به علاوه، وقتی از جمله امری برای دستور دادن استفاده می‌کنید، باید از هایفن استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید:

بروVas-t’en. –

به علاوه، از این علامت، برای پیشوند و پسوند نیز استفاده می‌شود، مثل pré-remplie.

برخی از اصطلاحات فرانسوی نیز هایفن دارند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

یعنیC’est-à-dire
آنجاLà-bas
آن یکیCelui-là

از این علامت، برای نوشتن واژگان ترکیبی نیز می‌توانید استفاده کنید. مثلاً اگر بخواهید اعداد زیر صد را به حروف بنویسید، باید از هایفن استفاده کنید.

علامت پرانتز در زبان فرانسه

علامت پرانتز () یا Les parentheses در زبان فرانسه برای جدا کردن عبارت جدا اما مرتبط به جمله استفاده می‌شود. بعد از پرانتز نیز لازم نیز کلمه را با حرف بزرگ شروع کنید، چرا که جمله هنوز تمام نشده است.

علامت آپاستروف در زبان فرانسه

علامت آپاستروف (‘)  یا L’apostrophe در زبان فرانسه برای مخفف کردن عبارت استفاده می‌شود و تلفظ را نیز برای ما آسان می‌کند. برای مثال، L’air (هوا) با استفاده از آپاستروف مخفف شده است.

سخن آخر

تا به اینجا با علائم نگارشی در زبان فرانسوی و کاربردهایشان آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از علائم نگارشی در زبان فرانسه، مانند ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول، علامت سوال و علامت تعجب، در زبان فارسی نیز وجود دارد و همان کاربرد را دارد. بنابراین با کمی تمرین و تکرار، می‌توانید کاربرد علائم نگارشی را یاد بگیرید و از آن‌ها در نوشته‌های‌تان نیز استفاده کنید. با به کارگیری درست این علائم، می‌توانید متنی اصولی بنویسید که هر خواننده‌ای، بتواند آن را بدون سوء برداشت بخواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا