زبان انگلیسی

نوشتن رزومه انگلیسی

رزومه یا Resume اولین فرصت شما معرفی خود به کارفرما و افزایش شانس موفقیت برای دعوت به مصاحبه است. اگر قرار است رزومه انگلیسی بنویسید، باید اصول آن را بشناسید تا بتوانید رزومه‌ای اصولی و اثرگذار را بنویسید. اما اصول نوشتن رزومه انگلیسی چیست؟ چپونه رزومه موفقی را بنویسیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد نوشتن رزومه انگلیسی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

رزومه انگلیسی چیست؟

رزومه حاوی اطلاعاتی در مورد تحصیلات، سوابق کاری و مهارت‌ها است. اگر قرار است رزومه‌تان را برای شرکتی انگلیسی ارسال کنید، باید رزومه را به زبان انگلیسی بنویسید. هنگام نوشتن روزمه انگلیسی، می‌‎توانید مهارت‌‎تان را نیز در نوشتار انگلیسی نشان دهید. اگر می‌خواهید کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید، باید رزومه‌ای به زبان انگلیسی صحیح بنویسید.

رزومه جه تفاوتی با CV دارد؟

و اما رزومه و CV چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. واژه CV مخفف Curriculum Vitae است. این عبارت لاتین به معنانی دوره زندگی است. در CV، باید به دستاوردهای مهم حرفه‌ای‌تان اشاره کنید. اگر قرار است با شرکتی اروپایی یا استرالیایی همکاری کنید، تفاوتی بین رزومه و  CV وجود ندارد. هر دو خلاصه‌‍‌ای یک یا دو صفحه‌ای از تجربیات کاری و مهارت‌های شما هستند و معمولاً برای درخواست کار ارسال می‌شوند.

اگر قرار است درخواستی را برای شرکتی در ایالات متحده آمریکا ارسال کنید، رزومه و CV متفاوت با یکدیگر خواهند بود. در ایالات متحده آمریکا، CV سندی طولانی است که حاوی تجربیات کاری و تحصیلی، مقالت منتشرشده، کنفرانس‌ها و غیره خواهد بود. رزومه حاکی از میزان تجربه و  تخصص شما در یک حوزه خاص است.

چگونه رزومه انگلیسی بنویسیم؟

برای نوشتن رزومه انگلیسی، باید یک سری نکات را بشناسید و رعایت‌شان کنید. در ادامه، از نکات و مراحل نوشتن رزومه انگلیسی برای‌تان خواهیم گفت.

اطلاعات تماس‌تان را بنوسید

در رزومه‌تان، جزئیات مربوط به اطلاعات تماس‌تان را بنویسید. برای مثال، نام، نام خانوادگی، تلفن تماس، آدرس ایمیل و آدرس وبسایت‌تان را بنویسید. بهتر است آدرس ایمیلی را در رزومه‌تان بیاورید که نام خودتان در آن قید شده است.

فقط اطلاعات مربوط به خودتان را در رزومه بیاورید

در رزومه، لازم نیست جزئیات غیرمرتبط یا غیر ضروری را بیاورید. همچنین فقط در صورتی لازم است عکس‌تان را در رزومه بیاوید که چهره‌تان در کارتان تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر قرار است در حیطه مدلینگ یا بازیگری مشغول به کار شوید، باید عکس‌تان را در رزومه بیاورید، در غیر اینصورت، نیازی به قرار دادن تصویر در رزومه نیست.

اهداف شغلی‌تان را به صورت موجز و مختصر بنویسید

اهداف شغلی‌تان را به صورت موجز و مختصر در رزومه‌تان بنویسید. در این قسمت، از آن دسته از تجریبات‌تان بنویسید که در مسیر رسیدن به این موفقیت کمک‌تان می‌کند و شما را تبدیل به گزینه خوبی برای این شغل می‌کند. اگر تجربه‌های متعددی در این راستا داشته‌اید، بهتر است آن‌ها را ذکر کنید.

تحصیلات و مهارت‌های‌تان را به صورت جداگانه بنویسید

تحصیلات و مهارت‌‎های‌تان را به صورت جداگانه در رزومه بنویسید. در واقع، دستاوردهای آکادمیک‌تان را مجزا از دیگر دستاوردهای‌تان بنویسید. اگر به غیر از تحصیلات‌تان، مهارت‌های خاصی را کسب کرده‌اید، آن‌ها را در بخش جداگانه‌ای بنویسید.

چند نکته مهم در مورد نوشتن رزومه به زبان انگلیسی

برای نوشتن یک رزومه خوب و استاندارد به زبان انگلیسی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در مورد جزئیات مربوط به تفریحات و سرگرمی‌های‌تان صحبت نکنید، مگر اینکه مرتبط با کار مورد نظرتان باشد.
  • در مورد کارها و فعالیت‌های داوطلبانه‌‎تان یا دوره‌های کارورزی‌تان نیز صحبت کنید.
  • حواس‌تان به اشتباهات دستوری‌تان باشد.
  • از شخص مسلط به زبان انگلیسی بخواهید رزومه‌تان را بخواند و اشتباهات آن را برطرف کند.

قالب رزومه انگلیسی چگونه است؟

و اما قالب یک روزمه انگلیسی به چه صورت است؟ در ادامه، از قالب رزومه انگلیسی برای‌تان گفته‌ایم.

نام و نام خانوادگی  [Name]

آدرس [Address]

تلفن تماس [Phone number]

آدرس ایمیل  [Email address]

لینک وبسایت [Professional networking platform or website link]

هدف (Objective)

در این قسمت، اهداف، تجربیات و مهارت‌های‌تان را در قالب دو یا سه جمله بنویسید.

تجربه (Experience)

عنوان [Title]

نام شرکت [Company name]

تاریخ کار در شرکت [Dates of employment]

مسئولیت‌ها به صورت فهرست‌وار [Bullet list of responsibilities]

مدارک (Qualifications)

اگر در دوره‌های مرتبط شرکت کرده‌اید و مهارت خاصی را کسب کرده‌اید، در موردش صحبت کنید.

تحصیلات (Education)

مدرک تحصیلی [Degree or diploma]

دانشگاه

دوره تحصیل [Dates attended]

دستاوردهای تحصیلی [Academic achievements]

مهارت‌ها (Skills)

مهارت‌های مرتبط به شغل‌تان را به صورت فهرست‌وار بنویسید.

سرگرمی‌ها و علایق (Hobbies and interests)

از سرگرمی‌ها و علایق‌تان و فعالیت‌هایی که در این راستا داشته‌اید صحبت کنید. در این قسمت، می‌توانید به فعالیت‌های داوطلبانه‌تان نیز اشاره کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، با شیوه اصولی نوشتن رزومه انگلیسی آشنا شدید. برای نوشتن رزومه انگلیسی، باید مسلط به زبان انگلیسی باشید تا بتوانید رزومه‌ای با گرامر درست و با استفاده از واژگان صحیح بنویسید. به علاوه، باید اصول نوشتن رزومه انگلیسی را بشناسید تا بتوانید رزومه انگلیسی تأثیر گذار و کاملی را ارائه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا