دسته‌بندی نشده

تبریک تولد به ترکی استانبولی

در فرهنگ ترکیه، مناسبت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند و مردم آن‌ها را به یکدیگر تبریک می‌گویند. در این بین تبریک تولد اهمیت ویژه‌ای دارد و مردم روز تولد عزیزان‌شان را به یاد می‌سپارند. بنابراین اگر به فکر برقراری ارتباط با مردم ترکیه هستید، باید بتوانید تولدشان را به زبان ترکی استانبولی تبریک بگویید و از این طریق، دوستی یا علاقه‌تان را به آن‌ها نشان دهید. به یاد سپردن روز تولد و تبریک گفتن آن سبب ایجاد صمیمیت می‌شود. در زبان ترکی استانبولی اصطلاحات و واژگان متعددی برای تبریک گفتن وجود دارد.  در این مطلب، از جمله های مناسب برای تبریک تولد به ترکی استانبولی برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

جشن گرفتن روز تولد در ترکیه

در ترکیه، اشخاص روز تولدشان را با دوستان و اعضای خانواده‌شان جشن می‌گیرند، البته به صورت جداگانه. اما منظور چیست؟ در واقع، یک روز تولدشان را با اعضای خانواده‌شان جشن می‌گیرند و در روز دیگر، با دوستان‌شان جشن می‌گیرند.

اگر دوستانی اهل ترکیه داشته باشید، خواهید دید که دوستان‌تان روز تولدتان را جشن می‌گیرند یا اینکه به شما می‌گویند بیا با هم به کافه برویم. همچنین ممکن است شما را با یک مهمانی کوچک یا هدایای زیبا شگفت زده کنند.

جالب است بدانید جشن تولدهای مجلل در ترکیه چندان مرسوم نیست و هر تولد فقط با حضور نزدیکترین اعضای خانواده برگزار می‌شود. البته عده‌ای نیز جشن تولدهای شلوغ را دوست دارند.

هدیه دادن، خوردن کیک تولد و فوت کردن شمع‌ها از کارهایی هستند که در جشم‌ تولدهای ترکی انجام می‌شوند.

چگونه تولد را به زبان ترکی استانبولی تبریک بگوییم؟

در زبان ترکی استانبولی، جمله‌های متعددی برای تبریک تولد وجود دارد. از مرسوم‌ترین عبارت‌ها و جمله‌ها برای تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی می‌توان به iyi ki doğdun و doğum günün kutlu olsun اشاره کرد. هر دو به معنای «تولدت مبارک» است.

در ادامه، از دیگر عبارت‌ها و جمله‌های ترکی برای تبریک تولد برای‌تان خواهیم گفت.

İyi Ki Doğdun

جمله کوتاه İyi Ki Doğdun متداول‌ترین جمله برای تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی است. این جمله کوتاه است، اما معنایی بسیار محبت‌آمیز دارد: «خوشحالم که تو در این روز، متولد شده‌ای». می‌توانید از این جمله برای تبریک تولد به دوستان و اعضای خانواده‌تان استفاده کنید.

Mutlu Yıllar

عبارت Mutlu Yıllar به معنای «سال نو مبارک» است. شاید برای‌تان عجیب باشد، اما مردم ترکیه از این عبارت برای تبریک گفتن استفاده می‌کنند.  در واقع، در این جمله، آرزو می‌کنند که در سال جدید زندگی‌‌شان، روزهای خوبی را پیش رو داشته باشند.

Doğum Günün Kutlu Olsun

عبارت بالا نیز یکی دیگر از عبارت‌های پرکاربرد برای تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی است. از این عبارت، در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی می‌توانید استفاده کنید.

Yeni Yaşın Kutlu Olsun

عبارت Yeni Yaşın Kutlu Olsun به اندازه عبارت Doğum Günün Kutlu Olsun متداول نیست، اما هنوز مردم ترکیه از آن برای تبریک تولد استفاده می‌کنند. این عبارت را نیز می‌توانید در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی استفاده کنید.

Yeni Yaşın Sana Şans Getirsin

معنای لفظ به لفظ عبارت Yeni Yaşın Sana Şans Getirsin می‌شود: «امیدوارم سال جدید برای‌تان خوش‌شانسی بیاورد». این جمله کمی غیررسمی به نظر می‌رسد، بنابراین بهتر است از آن برای تبریک تولد به کسانی که به شما نزدیک هستند استفاده کنید.

Nice Senelere

معنای لفظ به لفظ عبارت Nice Senelere می‌شود «برای سال‌های خیلی بیشتر». در پس این عبارت ترکی، چندین معنا وجود دارد. مثلاً اینکه امیدوارم سال‌های زیادی تولدت را جشن بگیری. بنابراین با استفاده از این عبارت، عمری طولانی را برای مخاطب‌تان آرزو می‌کنید.

Tebrikler

واژه Tebrikler معادل «تبریک» در زبان ترکی استانبولی است. بنابراین اگر مطمئن نیستید چه بگویید، کافی است از واژه Tebrikler استفاده کنید.

واژه‌ها و اصطلاحات مربوط به تولد در زبان ترکی استانبولی

تولد در زبان ترکی استانبولی فقط به تبریک گفتن ختم نمی‌شود، بلکه واژه‌ها و اصطلاحات دیگری نیز مرتبط با این جشن وجود دارد. در جدول زیر، برخی از این واژه‌ها و عبارت‌ها را برای‌تان آورده‌ایم.

روز تولدDoğum tarihi
دعوت کردنDavet etmek
کارت دعوتDavetiye
کیک تولدDoğum günü pastası
جشن تولدDoğum günü partisi
هدیهHediye
هدیه دادنHediye vermek
مهمانMisafir
آرزوDilek
آرزو کردنDilemek
شمعMum
شمع را فوت کردنMum üflemek
بادکنکBalon
تولدت در چه تاریخی است؟Doğum günün ne zaman?
این هدیه را برای تو خریدم.Bu hediyeyi senin için aldım.
چه هدیه‌ای دوست داری؟Nasıl bir hediye istersin?
تو به جشن تولد من دعوت هستی.Doğum günü partime davetlisin.
مهمانی از ساعت چند شروع می‌شود؟Parti saat kaçta başlayacak?

سخن آخر

تا به اینجا، با تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، اصطلاحات و جمله های متعددی برای تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی وجود دارد. برخی از آن‌ها رسمی هستند و برخی دیگر غیررسمی هستند، بنابراین، وقتی جمله یا عبارتی را برای تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی یاد می‌گیرید، باید کاربردش را کاملاً بشناسید تا بتوانید به شیوه صحیح از آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا