زبان انگلیسی

کنترل استرس در هنگام مکالمه انگلیسی

آیا هنگام صحبت به زبان انگلیسی می‌ترسید یا نگران می‌شوید؟ شاید اصلاً جزو آن دسته از کسانی هستید که دستان‌تان عرق می‌کند و ضربان قلب‌تان بالا می‌رود. همه این‌ها علائم اضطراب هستند. معمولاً بسیاری از اشخاص هنگام صحبت کردن در مقابل همکلاسی‌‎ها یا گویش‌وران زبان انگلیسی مضطرب می‌شوند و بالطبع، مرتکب اشتباهات بسیاری می‌شوند. اضطراب هنگام صحبت به زبان انگلیسی بسیار رایج است، اما اگر اضطراب‌تان آنقدر زیاد است که شما را از صحبت به زبان انگلیسی باز می‌دارد، باید به فکر چاره باشید، چرا که این اضطراب و بازداری مانع پیشرفت‌تان خواهد شد. اما لازم نیست نگران باشید، چرا که این مشکل قابل حل است و با رعایت یک سری نکات، می‌توانید بر آن غلبه کنید. غلبه بر اضطراب هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی کمی دشوار و زمان‌بر است، اما امکان‌پذیر است. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کنترل استرس در هنگام مکالمه انگلیسی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اهداف‌  واقع‌گرایانه‌ای را مشخص کنید

از قدم‌های کوچک شروع کنید و اهداف واقع‌گرایانه‌ای را برای خودتان مشخص کنید. در واقع، در ابتدای مسیر، بهتر است هدفی چالش‌برانگیز و در عین حال، دست یافتنی را برای خودتان مشخص کنید. یادتان باشد که نباید هدف‌تان ایده‌آل‌گرایانه باشد، چرا که اضطراب‌تان بیشتر خواهد شد.

برای مثال، تصمیم بگیرید با همکلاسی‌تان به زبان انگلیسی سلام و احوالپرسی کنید. یا اینکه در جلسه بعدی، از استادتان یک سوال به زبان انگلیسی بپرسید.

اگر می‌خواهید فراتر بروید و اهداف بزرگتری را مشخص کنید، می‌توانید از میان گزینه‌های زیر انتخاب کنید:

  • یک دقیقه به زبان انگلیسی چت کنید
  • در مقابل مخاطبان به زبان انگلیسی صحبت کنید
  • پشت تلفن به زبان انگلیسی صحبت کنید

یادتان باشد که اصلاً نباید از خودتان انتظار داشته باشید که این کارها را در حد کمال انجما دهید، بلکه فقط باید انجام‌شان دهید.

پس از رسیدن به هر هدف، در قدم بعدی، هدف دشوارتری را برای خودتان مشخص کنید.

مثبت اندیش باشید

مثبت اندیشی را با خودتان تمرین کنید. برای مثال، با خودتان بگویید «من از پس انجام این کار بر می‌آیم». «همه چیز خوب است».فرقی نمی‌کند در سطح مبتدی هستید یا پیشرفته، در هر صورت، تفکر منفی باعث می‌شود نتوانید عملکرد خوبی داشته باشید. بنابراین همواره مثبت فکر کنید و سعی کنید در عمل نیز همه تلاش‌تان را بکنید و در جهت پیشرفت تلاش کنید.

با ترس‌های‌تان رو به رو شوید

اگر هنگام مکالمه به زبان انگلیسی مضطرب می‌شوید، راهکار این نیست که به زبان انگلیسی صحبت نکنید، بلکه باید با ترس‌تان رو به رو شوید و برای غلبه بر آن تلاش کنید. اگر از مکالمه به زبان انگلیسی اجتناب کنید، هیچ وقت پیشرفت نخواهید کرد و مشکل‌تان روز به روز بیشتر می‌شود. اصلاً تعلل نکنید و از همه توان‌تان برای غلبه بر این ترس و اضطراب استفاده کنید.

نگرانی‌تان را تحلیل کنید

همه ما معمولاً نگران می‌شویم، اما برخی از ما می‌توانیم نگرانی‌مان را تحلیل کنیم و بر آن غلبه کنیم و برخی دیگر فقط نگران می‌مانیم و هیچ کاری انجام نمی‌دهیم. تحلیل دلیل نگرانی تأثیر شگفت انگیزی روی کاهش میزان اضطراب‌تان خواهد داشت. اما چگونه نگرانی‌مان را تحلیل کنیم؟ برای مثال سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

اگر واژه‌ای را فراموش کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر جمله‌ای را دقیقاً طبق گرامر انگلیسی نگویم، چه می‌شود؟

اگر واژه‌ای را اشتباه تلفظ کنم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر ناگهان همه چیز را فراموش کنم، چه می‌شود؟

اگر متوجه سوالات و صحبت‌های دیگران نشوم، چه می‌شود؟

وقتی همه چیز را با جزئیات در ذهن‌تان بررسی می‌کنید، ریشه نگرانی و اضطراب‌تان را پیدا می‌کند و در نهایت، متوجه می‌شود که اگر همه چیز را فراموش کنید، جمله اشتباهی را بر زبان بیاورید، واژه‌ای را اشتباه تلفظ کنید یا هر اشتباه دیگری از شما سر بزند، هیچ فاجعه‌ای رخ نخواهد داد و صرفاً یک اشتباه کلامی را مرتکب خواهید شد. به همین سادگی.

تحلیل و بررسی ترس و ریشه‌های آن باعث کاهش میزان اضطراب و نگرانی‌تان خواهد شد.

با خودتان بگویید که اگر در میان مکالمه یا سخنرانی، واژه‌ای را فراموش کردم، به جایش می‌گویم: I can’t remember the word، به همین سادگی! همچنین می‌توانید از مترادف (It’s similar to …) یا متضاد (It’s the opposite of …) واژه مورد نظرتان استفاده کنید. اگر کسی هم متوجه صحبت‌های مخاطب‌‎تان نشدید، خونسردی‌تان را حفظ کنید و بپرسید:

Sorry, I didn’t get that or Sorry, could you say that again?

به همین سادگی!

حتی می‌توانید این جمله‌ها را در دفترچه یادداشت‌تان بنویسید و همیشه همراه‌تان داشته باشید.

به پیشرفت‌تان توجه کنید و به خودتان جایزه دهید

وقتی برای غلبه بر اضطراب هنگام مکالمه به زبان انگلیسی تلاش می‌کنید، اصلاً منتظر معجزه نباشید، بلکه صبور باشید و بدانید که این مشکل به مرور زمان و با تمرین و ممارست حل خواهد شد. در تمام مدتی که مشغول تلاش و تمرین هستید، به میزان پیشرفت‌تان توجه داشته باشید. وقتی متوجه پیشرفت شدید، به خودتان جایزه دهید تا انگیزه بگیرید و مسیرتان را ادامه دهید.

هنگام مکالمه انگلیسی به خودتان سخت نگیرید

وقتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، به خودتان سخت نگیرید و از همان ابتدا، از خودتان انتظار نداشته باشید که بتوانید همه نکات دستوری را در جمله رعایت کنید و واژگان را دقیقاً طبق اصول ادا کنید. تمرکز بر همه موارد و سعی برای افزایش دقت باعث افزایش ترس و اضطراب‌تان خواهد شد. مطمئن باشید که به مرور زمان، می‌توانید روان و دقیق به زبان انگلیسی صحبت کنید. ولی این اتفاق یک شبه نمی‌افتد و برای رسیدن به این نقطه، باید چندین بار مرتکب اشتباه شده باشید.

مهارت لیسنینگ و ریدینگ را در خودتان تقویت کنید

مهارت های لیسنینگ و ریدینگ تأثیر شگفت انگیزی بر مهارت اسپیکینگ‌تان خواهد داشت. بنابراین سعی کنید همواره، کتاب و مجله انگلیسی بخوانید و به پادکست انگلیسی گوش دهید. به طور خلاصه، از هر موقعیتی برای پرورش این مهارت‌ها در خودتان تلاش کنید تا به مرور زمان، مهارت مکالمه انگلیسی نیز در شما پرورش پیدا کند.

سخن اخر

تا به اینجا، با کنترل استرس در هنگام مکالمه انگلیسی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، اضطراب هنگام مکالمه یا سخنرانی به زبان انگلیسی بسیار طبیعی است و حتی اگر از حد طبیعی خارج شود، قابل حل است. با استفاده از روش های غلبه بر اضطراب هنگام مکالمه به زبان انگلیسی می‌توانید به سرعت به این اضطراب غلبه کنید و پس از مدتی، بدون اضطراب و با اعتماد به نفس کامل، در مقابل مخاطبان بسیار، به زبان انگلیسی صحبت کنید و با گویش‌وران زبان انگلیسی نیز در مورد موضوعات مختلف مکالمه کنید. یادتان باشد که غلبه بر این اضطراب مستلزم تلاش، آگاهی و ممارست است. بنابراین نباید انتظار پیشرفت سریع را داشته باشید، بلکه باید همواره روند پیشرفت‌تان را بررسی کنید و برای رسیدن به هر موفقیت و هر میزان از پیشرفت به خودتان پاداش دهید. یادتان باشید کمال گرایی مانع پیشرفت‌تان و حتی موجب تشدید اضطراب‌تان خواهد شد. مثبت اندیش باشید و مطمئن باشید با تلاش و تمرین و حفظ خونسردی، بر این ترس غلبه خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا